امروز برابر است با :1403-05-06

یک وعده غذایی سالم همیشه متعادل نیست!

می گویند که غذا سوخت است، و هر چه بهتر بخورید، سالم تر خواهید ماند. اما، برای سالم ماندن، جهان مشغول اجرای رژیم های جدید و روندهای سلامتی، از جمله رژیم های غذایی ارگانیک از مزرعه تا بشقاب است.

ما اغلب از کلمات سالم و متعادل به جای هم استفاده می کنیم، اما آیا می دانستید که در دنیای تغذیه، لزوماً معنی آنها یکسان نیست؟

وعده غذایی سالم در مقابل متعادل: کدام یک از نظر تغذیه بهتر است؟

یک وعده غذایی متعادل دارای ترکیبی از غذاهای مختلف، با انواع مواد مغذی، در مقادیر مناسب است. یک وعده غذایی سالم تضمین می کند که مواد مغذی ضروری را دریافت می کنید، در حالی که یک وعده غذایی متعادل تضمین می کند که انواع مواد مغذی را به نسبت درست دریافت کنید. بنابر این، هیچ یک لزوماً بهتر از دیگری نیست. این به نیازها و ترجیحات غذایی شما بستگی دارد.

مردم به طور کلی کجا اشتباه می کنند؟

افراد یا بیش از حد روی یک گروه غذایی تمرکز می‌ کنند یا به طور کلی از برخی غذاهای غنی از مواد مغذی غافل می‌ شوند. این عدم تعادل می‌ تواند منجر به کمبود مواد مغذی ضروری در وعده‌ های غذایی شود یا مواد مغذی خاصی مانند چربی‌ ها یا قندهای ناسالم زیاد باشد.

اندازه وعده‌ ها می‌ تواند مشکل‌ ساز باشد، زیرا برخی از افراد در خوردن برخی غذاها زیاده‌ روی می‌ کنند در حالی که غذاهای دیگر را کم مصرف می‌ کنند. ایجاد تعادل بین گروه‌ های غذایی مختلف و توجه به اندازه وعده‌ ها کلیدی برای تهیه یک وعده غذایی واقعاً متعادل است.

اجزای اصلی یک وعده غذایی متعادل

برای دستیابی به اهداف اساسی تغذیه، مهم است که انواع اجزای کلیدی را در وعده های غذایی خود بگنجانید. با بخش سخاوتمندانه ای از سبزیجات و میوه های فصلی شروع کنید که ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضروری را تامین می کنند.

در مرحله بعد، فرد باید از غلات کامل مانند برنج، گندم کامل برای انرژی و مواد مغذی مهم استفاده کند. از غذاهای غنی از پروتئین مانند عدس، حبوبات (نخود، لوبیا)، آجیل، دانه‌ ها، محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر)، تخم‌ مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی برای حمایت از ساخت و ترمیم بافت‌ ها استفاده کنید.

استفاده از چربی های سالم در حد اعتدال پیشنهاد می شود. روغن خردل، روغن نارگیل و آجیل برای سلامت مغز و تولید هورمون ضروری هستند. محصولات لبنی یا جایگزین های غنی شده مانند شیر سویا، کلسیم و ویتامین D کافی را برای سلامت استخوان تضمین می کنند.

ادویه ها و گیاهانی مانند زردچوبه، زیره، گشنیز، زنجبیل و سیر نه تنها به غذاها طعم می بخشند، بلکه فواید سلامتی مانند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز دارند.

اهمیت هیدراتاسیون، مردم را تشویق کرد که نوشیدنی های سنتی مانند دوغ، آب نارگیل و دمنوش های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

اشتراک گذاری