امروز برابر است با :1403-08-01
کالاف دیوتی موتور اقتصادی صنعت بازی‌های ویدیویی

کالاف دیوتی: موتور اقتصادی صنعت بازی‌های ویدیویی

مقدمه

یکی از ویژگی‌های بزرگ کالاف دیوتی که اکثر کارشناسان در مورد آن نظر مشترکی دارند تاثیر فوق العاده این بازی روی اقتصاد صنعت بازی‌های ویدیویی است. این بازی در حدود ۲۰ سال است که به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی در جهان شناخته می‌شود. تعداد گیمرهای آن هم با روندی صعودی همواره در حال افزایش هستند. به همین دلیل قصد داریم در مورد تاثیر اقتصادی که کالاف دیوتی روی صنعت بازی‌های ویدیویی می‌گذارد بیشتر صحبت کنیم.

کالاف دیوتی

تحلیل درآمدزایی

تحلیل درآمدزایی بازی کالاف نتایج عجیب و غریبی برای ما به همراه دارد. ارزش این بازی در بازار تا مارس سال گذشته ۶۶.۳ میلیارد دلار بوده است. تحلیل‌های اقتصادی گویای آن است که بخش عمده سهام Activision در حال حاضر به این بازی اختصاص دارد. به عبارت بهتر کالاف دیوتی حدوداً بین ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد سالانه Activision را ایجاد می‌کند. کمی عمیق‌تر بخواهیم صحبت کنیم تقریباً می‌توانیم بگوییم که بازی کالاف دیوتی بین ۵ تا ۶ برابر درآمد سالانه یک بازار معمولی را دنیای بازی‌های ویدیویی می‌تواند به دست آورد. فرض کنید بازی کالاف همین فردا تمام شود و از روی تمام فروشگاه‌ها هم حذف گردد. با توجه به تحلیل‌های اقتصادی که ارائه کردیم بخش عمده درآمدزایی بازار بازی‌های ویدیویی نابود می‌شود و یعنی عملاً این بازار با زیان اقتصادی شدیدی مواجه می‌گردد.

ایجاد شغل و فرصت‌های اقتصادی

هر چقدر یک بازی در جهان رشد بیشتری داشته باشد ‌می‌تواند فرصت‌های شغلی گوناگونی ایجاد کند. تاثیر اقتصادی کالاف دیوتی در ایجاد شغل حیرت انگیز بوده است. وقتی از ایجاد فرصت‌های شغلی به وسیله این بازی صحبت می‌کنیم همه فکر می‌کنند فقط داریم در مورد توسعه دهندگان آن حرف می‌زنیم. وقتی چند میلیون نفر در یک بازی شرکت می‌کنند علاوه بر توسعه دهندگان پشتیبانی قدرتمندی هم برای بازی لازم است و تیم طراحان هم باید روی ایده‌های جدید خود کار کند. یعنی بازی کالاف که در ابتدای راه توسط چند نفر طراحی شد اکنون شبیه به یک کارخانه بزرگ شده و پرسنل فراوانی دارد. به این افراد باید استریمرها و یوتیوبرها را هم اضافه کنیم.

افرادی که به تحلیل بازی‌های ویدیویی و به ویژه کالاف دیوتی مشغول هستند دسته دیگری را تشکیل می‌دهند که به خاطر این بازی فرصت شغلی پیدا کرده‌اند. افرادی هستند که بازی کالاف را آموزش دهند و شاید در آینده حتی این آموزش به صورت حرفه‌ای و دوره‌ای هم برگزار شود. پس مربیان کالاف دیوتی را هم می‌توانیم دیگر بُعد اقتصادی این بازی جذاب بدانیم. حتی خود گیمرهای کالاف هم می‌توانند از این بازی برای ایجاد شغل و درآمدزایی استفاده کنند.

تأثیر بر صنایع جانبی

بازی‌هایی مثل کالاف وقتی رشد و توسعه داشته باشند می‌توانند روی چند صنعت جانبی خود هم تاثیر اقتصادی بگذارند. تاثیر اقتصادی کالاف دیوتی روی چند صنعت جانبی را بررسی می‌کنیم:

  • شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت: بیشتر جذابیت کالاف وقتی است که بازیکن بتواند با گیمرهای دیگر به صورت گروهی و آنلاین در بازی شرکت کند. بازی گروهی آنلاین نیاز به حجم اینترنت زیادی دارد و طبیعتاً شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت از چنین شرایطی منفعت می‌برند و کالاف روی اقتصاد آنها تاثیر غیرمستقیم می‌گذارد.

  • لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر: شرکت‌هایی که در زمینه تولید موبایل و کامپیوتر و لوازم جانبی آنها فعال هستند از بازی کالاف دیوتی بهره خوبی می‌برند. بازیکنان حرفه‌ای برای شرکت در این بازی نیاز به هدست، ماوس گیمینگ، کیبورد گیمینگ و… دارند. وقتی تعداد افرادی که در این بازی شرکت می‌کنند افزایش پیدا کند درآمدزایی این شرکت‌ها هم بیشتر می‌شود.

  • یوتیوب: پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب از بازی کالاف موبایل منافع زیادی می‌برند. بسیاری از یوتیوبرها و استریمرها در این فضا فعالیت می‌کنند و طبیعتاً به تعداد مخاطبان یوتیوب می‌افزایند. هر چقدر گیمرهای حرفه‌ای بازی کالاف دیوتی بیشتر شوند و در یوتیوب بازی‌های خودشان را بیشتر پخش کنند این پلتفرم درآمدزایی بیشتری خواهد داشت.

  • سوشال مدیا: بحث و گفتگو در مورد بازی کالاف موبایل معمولاً در بستر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام داغ است. به این ترتیب سوشال مدیا هم از منافع اقتصادی کالاف دیوتی بهره‌مند می‌شود. هر چقدر مخاطبان کالاف بیشتر باشند بحث و گفتگو در مورد این بازی در اینستاگرام یا تلگرام بیشتر خواهد بود و درآمدزایی این شبکه‌ها بیشتر می‌شود.

تأثیر بر صنایع جانبی

نتیجه‌گیری

شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که بازی‌های ویدیویی مثل کالاف انقدر تاثیر اقتصادی در دنیای بازی‌های ویدیویی بگذارند. با توجه به اینکه کالاف دیوتی حدود ۲۰ سال است که یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی جهان می‌باشد طبیعتاً وجود آن می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد بازی‌های ویدیویی بزند. این بازی نه تنها روی صنعت بازی‌های ویدیویی و صنایع جانبی تاثیر اقتصادی می‌گذارد بلکه می‌تواند برای بازیکنان هم درآمدزایی داشته باشد. بازیکنان کالاف با خرید سی ‌پی کالاف دیوتی موبایل می‌توانند فرصت‌های بیشتری در این بازی شکار کنند و رنک خود را بالا ببرند. وقتی رنک آنها بهتر شود فرصت‌های درآمدزایی خود را نشان می‌دهند. بازیکنان از این فرصت‌های درآمدزایی می‌توانند استفاده کنند و آنها هم سهمی از فضای اقتصادی کالاف داشته باشند.

منابع:

https://tehrangem.com/product/buy-cp-call-of-duty-mobile/

https://gameworldobserver.com/2022/11/07/call-of-duty-modern-warfare-ii-1-billion-revenue-franchise-record

اشتراک گذاری