امروز برابر است با :1403-03-26

چگونه می توانید با مراقبت از کبد خود فشار خون را کاهش دهید؟

هر سال در روز جهانی فشار خون، تمرکز بر درک و پیشگیری از فشار خون بالا است. در حالی که چندین علت شناخته شده در پشت این بیماری وجود دارد، یکی از عواملی که اغلب در مدیریت فشار خون نادیده گرفته می شود، سلامت کبد است.

 همه ما در مورد مقابله با فشار خون بالا یک توصیه رایج شنیده ایم و آن این است که (کمتر نمک در غذای خود بریزید).

کبد با تولید و پردازش مواد مهم، نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. یکی از عملکردهای کلیدی تولید آنژیوتانسینوژن است، پروتئینی که به آنژیوتانسین II تبدیل می شود که به کنترل انقباض عروق خونی و فشار خون کمک می کند.

اختلال عملکرد کبد به طور مستقیم بر روی وریدهای باب با التهاب بالا که منجر به فشار خون پورت می شود، تأثیر می گذارد.

کبد هورمون ها و مواد شیمیایی را که بر فشار خون تأثیر می گذارند، پردازش می کند، از جمله آلدوسترون، که بر تعادل سدیم و آب در بدن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، کبد با تولید پروتئین هایی که مایع را در رگ های خونی نگه می دارند، به حفظ حجم خون کمک می کند.

اگر کبد به درستی کار نکند، این فرآیند ها می توانند مختل شوند و منجر به عدم تعادل شود که ممکن است باعث فشار خون بالا یا پایین شود.

کم آبی و رژیم غذایی نامناسب و اختلال عملکرد کبد و فشار خون بالا

کم آبی و رژیم غذایی نامناسب می تواند به کبد و فشار خون آسیب برساند. کم آبی حجم خون را کاهش می دهد، قلب سخت تر کار می کند و فشار خون را بالا می برد. همچنین مانع از توانایی کبد برای سم زدایی و پردازش موثر مواد مغذی می شود.

رژیم غذایی نامناسب، سرشار از غذاهای فرآوری شده، چربی های ناسالم و قندها می تواند منجر به بیماری کبد چرب و اختلال در عملکرد کبد شود. این با برهم زدن تعادل هورمونی و تنظیم عروق خونی به فشار خون بالا کمک می کند.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک از یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث احتباس آب و افزایش فشار خون شود. هیدراته ماندن و حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت کبد و کنترل فشار خون بسیار مهم است.

نقش استرس مزمن در سلامت کبد و اثرات بعدی آن بر فشار خون بالا

استرس مزمن بر سلامت کبد تأثیر منفی می گذارد و می تواند منجر به فشار خون (فشار خون بالا) شود. زمانی که استرس دارید، بدنتان هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می کند که می تواند فشار خون را به طور موقت افزایش دهد. با گذشت زمان، استرس مزمن این هورمون ها را بالا نگه می دارد و منجر به فشار خون بالا می شود.

استرس مزمن از طریق گردش خون ضعیف بر بدن، ذهن و روح تاثیر می گذارد که مسئول تامین اکسیژن کم و نیاز اکسیژن بالا به سلول های کبدی است که منجر به دیس لیپیدمی می شود، التهاب مزمن باعث فشار خون می شود.

استرس بر عملکرد کبد نیز تأثیر می گذارد. کبد مسئول سم زدایی بدن و مدیریت متابولیسم است. استرس مزمن می تواند باعث التهاب و آسیب به سلول های کبدی شود و این عملکردها را مختل کند. علاوه بر این، استرس اغلب منجر به رفتارهای ناسالم مانند رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد الکل و عدم ورزش می شود که باعث فشار بیشتر کبد می شود.

تغییر شیوه زندگی یا درمان هایی برای بهبود عملکرد کبد

  • رژیم غذایی سالم: از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده، شکر و چربی های ناسالم را محدود کنید.
  • آبرسانی: برای حمایت از عملکرد کبد و سلامت کلی، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • الکل را محدود کنید: برای جلوگیری از آسیب کبدی، مصرف الکل را کاهش دهید.
  • ورزش منظم: برای حفظ وزن سالم و بهبود سلامت قلب و کبد به فعالیت بدنی منظم بپردازید.
  • اجتناب از سیگار کشیدن: برای بهبود سلامت کلی قلب و عروق، سیگار را ترک کنید.
  • استرس را مدیریت کنید: تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید.
  • معاینات منظم: معاینات پزشکی منظم برای نظارت بر عملکرد کبد و فشار خون انجام دهید.
  • داروها و مکمل ها: داروها و مکمل های تجویز شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را مصرف کنید.
اشتراک گذاری