امروز برابر است با :1403-05-02

چرا باید مراقب مصرف زیاد نودل باشید؟

نودل، غذای فوری دوست داشتنی که افراد پرمشغله اغلب از طرفداران آن هستند، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد. این بسته های راحت رشته فرنگی خشک شده خطری پنهان دارند. خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی سدیم مانند نودل می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

 مواد تشکیل دهنده نودل که باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند

سدیم: رشته فرنگی به دلیل محتوای بالای سدیم معروف است. مصرف بیش از حد سدیم باعث افزایش سطح کلسیم در ادرار می شود که عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه است.

اگزالات ها: برخی از بسته های طعم حاوی اگزالات هستند که با کلسیم پیوند می خورند و سنگ تشکیل می دهند.

نگهدارنده ها: افزودنی هایی مانند مونوسدیم گلوتامات (MSG) می توانند محتوای سدیم را تشدید کنند و به عدم تعادل متابولیک کمک کنند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

محتوای سدیم بالا و سلامت کلیه ها

سطوح بالای سدیم در نودل می تواند پیامد های جدی برای سلامت کلیه داشته باشد. سدیم بالا باعث می شود بدن کلسیم بیشتری را از طریق ادرار دفع کند که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

علاوه بر این، مصرف زیاد سدیم با فشار خون بالا یا فشار خون بالا مرتبط است، که می‌ تواند بر کلیه‌ ها فشار وارد کند و آن‌ ها را مستعد ابتلا به سنگ‌ ها کند. کاهش مصرف سدیم برای پیشگیری از سنگ کلیه بسیار مهم است.

اصلاح رژیم غذایی برای کاهش خطر سنگ کلیه

اگر عاشق نودل هستید اما می خواهید خطر ابتلا به سنگ کلیه را به حداقل برسانید، این تنظیمات رژیم غذایی را در کنار انتخاب جایگزین های بهتر در نظر بگیرید:

آبرسانی: مقدار زیادی آب بنوشید تا موادی که در ادرار شما ایجاد سنگ می کنند رقیق شود.

رژیم غذایی متعادل: میوه ها و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان سدیم بالا را متعادل کنید. غذاهای سرشار از سیترات مانند لیمو و پرتقال می توانند به پیشگیری از سنگ کمک کنند.

غذاهای غنی از کلسیم: کلسیم کافی در رژیم غذایی می تواند با اتصال با اگزالات در روده، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.

غذاهای پر اگزالات را محدود کنید: کاهش مصرف غذاهای پر اگزالات مانند آجیل، اسفناج و چغندر می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کند، به خصوص در هنگام مصرف غذاهای پر سدیم مانند نودل.

اشتراک گذاری