امروز برابر است با :1403-05-06

هوای کابین ماشین شما ممکن است باعث سرطان شود!

مطالعه جدیدی که در Environmental Science & amp; Technology منتشر شده است، نگرانی هایی را در مورد کیفیت هوای داخل خودروهای ما افزایش می دهد. محققان یک ژورنال علمی مستقر در واشنگتن دریافتند که سطوح نگران کننده ای از مواد شیمیایی بالقوه سرطان زا در هوای کابین وسایل نقلیه شخصی وجود دارد.

این مطالعه بر روی گروهی از مواد شیمیایی به نام استرهای فسفات ارگانیک (OPE) متمرکز شد که معمولاً در بالشتک‌ های صندلی خودرو و روکش‌ ها استفاده می‌ شود. این مواد شیمیایی، از جمله یکی به نام TCIPP، در 99 درصد از خودروهای آزمایش شده شناسایی شدند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این آلاینده ها، به ویژه در مناطق بسته مانند گاراژ، با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر موارد مرتبط است.

آزبست، یک ماده سرطان‌ زای شناخته شده، از لحاظ تاریخی نیز در لنت‌ های ترمز و روکش‌ های کلاچ استفاده می‌ شده است و برای مکانیک‌ ها و سایر افرادی که روی خودروهای قدیمی‌ تر کار می‌ کنند، خطرناک است.

در حالی که خطر ابتلا به سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض گاه به گاه نسبتاً کم است، حفظ تهویه مناسب، به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های خودرو و پیروی از دستور العمل‌ های ایمنی هنگام کار با اجزای خودرو بسیار مهم است.

مشکلات سلامتی قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا چیست؟

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گازهای گلخانه ای وسایل نقلیه و مواد خطرناک مانند آزبست، بنزن و فرمالدئید می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به انواع سرطان، به ویژه سرطان ریه، سرطان مثانه و مزوتلیوما را افزایش دهد.

این آلاینده‌ ها همچنین می‌ توانند شرایط تنفسی، بیماری‌ های قلبی عروقی را تشدید کنند و خطرات بیشتری را برای جمعیت‌ های آسیب‌ پذیر مانند کودکان و افراد مسن ایجاد کنند.

آیا می توان این مشکلات را کاهش داد؟

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید:

1. ترویج استفاده از فناوری‌ های وسایل نقلیه پاک‌ تر و کارآمدتر، مانند خودروهای هیبریدی و الکتریکی، می‌ تواند به میزان قابل توجهی این انتشارات مضر را کاهش دهد.

2. اجرای استانداردها و مقررات سختگیرانه تر انتشار گازهای گلخانه ای برای وسایل نقلیه جدید و موجود می تواند به کاهش سطح آلاینده های منتشر شده در هوا کمک کند.

3. تعمیر و نگهداری و بازرسی مناسب وسایل نقلیه، از جمله تنظیم منظم و تست های آلایندگی، می تواند اطمینان حاصل کند که موتورها به طور موثر کار می کنند و انتشار آلاینده ها را به حداقل می رساند.

4. تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی، همراهی با ماشین و حمل و نقل فعال (پیاده روی یا دوچرخه سواری) می تواند تعداد کلی وسایل نقلیه در جاده ها و انتشار آلاینده های مرتبط با آنها را کاهش دهد.

5. دور انداختن و بازیافت مسئولانه مایعات خودرو، لنت ترمز و سایر اجزای خطرناک می تواند از آلودگی محیطی و خطرات بالقوه سلامتی جلوگیری کند.

اشتراک گذاری