امروز برابر است با :1403-05-06

ناخن ها می توانند سیگنال هایی در مورد سلامتی شما داشته باشند!

محققان ارتباط جدیدی را بین یک بیماری بی ضرر ناخن و یک اختلال ژنتیکی نادر کشف کرده اند که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی توسط NIH، دانشمندان کشف کرده اند که خطر ایجاد تومورهای سرطانی پوست، چشم ها، کلیه ها و بافتی که قفسه سینه و شکم را می پوشاند (به عنوان مثال، مزوتلیوم) را افزایش می دهد.

این بیماری باعث ایجاد نوار رنگی (معمولاً سفید یا قرمز) در طول ناخن، همراه با ضخیم شدن ناخن در زمینه تغییر رنگ و ضخیم شدن انتهای ناخن می‌ شود. معمولاً فقط یک ناخن را تحت تأثیر قرار می دهد.

این بیماری که سندرم استعداد تومور BAP1 نامیده می شود، از جهش در ژن BAP1 ناشی می شود که به طور معمول به جلوگیری از تومور کمک می کند. در طی مطالعه‌ ای در مرکز بالینی NIH، دانشمندان متوجه تغییرات ناخن در شرکت‌ کنندگانی شدند که در غربالگری‌های ژنتیکی ثبت‌ نام کرده بودند و آنها را به کاوش بیشتر سوق داد. این ارتباط غیر منتظره می تواند به تشخیص و مدیریت زودهنگام سندرم کمک کند و به طور بالقوه نتایج را برای افراد مبتلا بهبود بخشد.

ژن BAP1 که مخفف پروتئین 1 مرتبط با BRCA1 است، برای کنترل رشد سلولی و اطمینان از پایدار ماندن DNA حیاتی است. هنگامی که این ژن جهش می یابد، می تواند منجر به سندرم استعداد تومور BAP1 شود، یک بیماری ژنتیکی که خطر سرطان را افزایش می دهد.

این جهش‌ ها در کار پروتئین BAP1 برای رفع آسیب DNA و مدیریت تقسیم سلولی اختلال ایجاد می‌ کنند. در نتیجه، سلول های آسیب دیده می توانند بدون کنترل تکثیر شوند و تومور ایجاد کنند. این سندرم احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند تومورهای ملانوسیتیک، مزوتلیوما و کارسینوم سلول کلیه را افزایش می‌ دهد.

اهمیت کشف اونیکوپاپیلوما

اونیکوپاپیلوم ها تومورهای خوش خیم ناخن هستند که ممکن است نشان دهنده سندرم استعداد تومور BAP1 باشند. این یافته مهم است زیرا در حالی که اونیکوپاپیلوماها در جمعیت عمومی غیر معمول هستند، اما در افرادی که دارای جهش BAP1 هستند، شایع تر است.

تشخیص این تومورهای ناخن به عنوان نشانگرهای سندرم و یک روش تشخیص زودهنگام غیر تهاجمی را ارائه می دهد. مشاهده این تغییرات ناخن می‌ تواند پزشکان را در مورد خطر احتمالی سرطان ژنتیکی آگاه کند و امکان مراقبت‌ های اولیه و شخصی‌ تر را فراهم کند.

مزایای تشخیص زود هنگام

تشخیص زودهنگام اونیکوپاپیلوما از طریق چک کردن ناخن می تواند تا حد زیادی بر پیش آگهی و درمان افراد مبتلا به سندرم استعداد تومور BAP1 تأثیر بگذارد. پیدا کردن زود هنگام این تومورهای خوش خیم امکان آزمایش به موقع ژنتیک و برنامه های نظارت بر سرطان را فراهم می کند. معاینات منظم و مداخلات اولیه می‌ تواند سرطان‌ ها را در مراحل قابل درمان‌ تری تشخیص دهد و نتایج را بهبود بخشد.

اشتراک گذاری