امروز برابر است با :1403-05-06

علائم کبد چرب در زنان چیست + از ریزش مو تا بی‌ نظمی های قاعدگی

کبد چرب یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه مردان و زنان زیادی به خاطر سبک زندگی غلط، به آن دچار می‌شوند. علائم و نشانه‌های کبد چرب، معمولا در همه‌ی افراد یکسان است اما با این حال، یکسری تفاوت‌هایی در مردان و زنان دیده می‌شود. متفاوت بودن برخی از علائم کبد چرب در زنان، ممکن است باعث شود که راحت‌تر و زودتر تشخیص داده شود و پروسه درمانی را شروع کرد. از این نشانه‌‌ها می‌توان به زیاد بودن خونریزی در دوران قاعدگی، ریزش مو، اختلالات پوستی و تغییر حالات روحی و روانی اشاره کرد. برای درمان این بیماری، روش‌های خانگی، طب سنتی و داروهای شیمیایی زیادی وجود دارد. یکی از داروهای اثربخش در درمان کبد چرب در هر دو جنس، کپسول اکسیر لیور است که ترکیبات کاملا گیاهی دارد و باعث عوارض جانبی نمی‌شود. در ادامه بیشتر با این کپسول و اثربخشی آن آشنا خواهید شد.

علائم کبد چرب در زنان چیست؟

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که ممکن است به خاطر کبد چرب بروز پیدا کند، تغییرات هورمونی است. معمولا کم تحرکی، افزایش وزن و داشتن رژیم غذایی غلط، این وضعیت را بدتر می‌کنند. بدیهی است که هرچقدر گرید بیماری بالاتر باشد، شدت علائم و درنتیجه آسیب‌های کبدی هم بیشتر خواهد شد. البته یکی از مشکلات مهم کبد چرب این است که در بسیاری از افراد خاموش است و علائم خاصی را از خود بروز نمی‌دهد که این وضعیت، تشخیص بیماری را سخت‌تر می‌کند. به طورکلی، احساس ضعف و خستگی، درد شکم، زرد شدن پوست و بخش سفید چشم، کاهش اشتها، افزایش شدت خونریزی در دوران قاعدگی، مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه، کهیر، تجمع چربی روی پلک‌ها، قرمز شدن کف دست، احساس داغی در کف پا در زمان خواب، ریزش مو، کم پشت شدن ابروها، بد بو شدن دهان، حساسیت پستان‌ها، بالا بودن قند خون ناشتا، یبوست، اختلالات گوارشی، خارش مقعد، هموروئید، تیرگی زیر چشم‌ها، تیره شدن رنگ ادرار و تورم پاها ممکن است از علائم کبد چرب در زنان باشد. وقتی خانمی درگیر کبد چرب است، همیشه انرژی پایینی دارد و احساس خستگی می‌کند، حتی پس از استراحت‌های طولانی. معمولا بعد از خوردن غذا، مخصوصا غذاهای پرچرب، در سمت راست بالای شکم و زیر قفسه سینه، درد ایجاد می‌شود. اگر بیماری پیشرفت کند، می‌توان به وضوح زرد شدن رنگ پوست و قسمت سفید چشم‌ها که به خاطر تجمع بیلی روبین رخ می‌دهد، را مشاهده کرد. خونریزی‌های شدید و درد زیاد در دوران قاعدگی، بیشتر شدن دوران PMS از دیگر علائمی است که ممکن است به کبد چرب در زنان مربوط شود که در تشخیص این بیماری می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

آیا علائم کبد چرب تنها در خانم‌های چاق ایجاد می‌شود؟

اینطور نیست که همیشه علائم کبد چرب در زنان چاق دیده شود اما تحقیقات نشان می‌دهد، 70 درصد از بانوانی که به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شوند، چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. البته نا گفته نماند که 10 الی 15 درصد از افراد با وزن طبیعی هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. همانطور که می‌بینید چاقی تنها عامل موثر در بروز این بیماری نیست، اما نقش بسیار مهمی دارد و باید حتما آن را تحت کنترل گرفت. بنابراین بهترین روش برای پیشگیری از بروز علائم کبد چرب در زنان، کنترل وزن، ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و در کل یک سبک زندگی سالم است. حتی اگر وزن متعادلی هم داشته باشید، نباید ورزش و تحرک را کنار بگذارید. افرادی که میزان کلسترول، تری گلیسیرید بالا یا HDL پایین دارند، نیز بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

چرا علائم کبد چرب در خانم‌ها رایج‌تر است؟

طبق تحقیقات، متوجه شدند احتمال مبتلا شدن بانوان به بیماری کبد چرب بیشتر از آقایان است. از دلایلی که باعث می‌شود احتمال بروز علائم کبد چرب در زنان بیشتر شود، می‌توان به تغییرات هورمونی در دوران بارداری و قاعدگی و یائسگی، احتمال ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، مصرف قرص‌های ضد بارداری اشاره کرد. همانطور که می‌دانید، یکی از هورمون‌های زنانه که نقش بسیار مهمی در حمایت از عملکرد طبیعی کبد و حساسیت به انسولین دارد، استروژن است. در دوران یائسگی، میزان این هورمون بسیار کاهش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود در این دوران، احتمال افزایش وزن و تجمع چربی در کبد افزایش پیدا کند. همچنین چون تغییرات خلق و خو و حالات روحی و روانی هم اتفاق می‌افتد، تمایل فرد به ورزش کردن و تحرک داشتن کم می‌شود و در نهایت شرایط برای ابتلا به کبد چرب فراهم می‌شود.

درمان کبد چرب با کپسول اکسیر لیور

بیماری کبد چرب دارای درجه بندی مختلفی دارد که هرچقدر این درجه (گرید) بالاتر رود، وضعیت سلامت کبد و دیگر ارگان‌های فرد بیشتر به خطر می‌افتد. اگر علائم کبد چرب در زنان به درستی تشخیص داده شود، پروسه درمانی هم در مراحل اولیه شروع می‌شود و راحت‌تر می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. یکی از داروهای بسیار موثری که برای بهبود کبد چرب و عملکرد کیسه صفرا تجویز می‌شود، کپسول اکسیر لیور است که باعث می‌شود سموم کبدی و گوارشی از بدن دفع شود. همچنین در بازسازی سلول‌های کبدی نیز نقش کمک کننده دارد.

اجزای تشکیل دهنده این دارو، شامل عصاره خشک خار مریم، عصاره خشک زردچوبه و عصاره خشک کنگر فرنگی است که هرکدام از این گیاهان به خودی خود در بهبود کبد چرب موثر هستند. تا کنون هیچ عارضه جانبی برای کپسول اکسیر لیور گزارش نشده است، اما با این حال ممکن است برخی افراد به مواد تشکیل دهنده‌ی آن حساسیت نشان دهند که در این صورت باید از ادامه مصرف کپسول خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنند.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد، متوجه شدید که کبد چرب یک بیماری بسیار رایجی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند. برخی از نشانه‌های این بیماری در مردان و زنان متفاوت است. درمان بیماری های کبد با توجه به نوع آن متفاوت است. اگر علائم کبد چرب در زنان در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شود، درمان زودتر شروع می‌شود و از آسیب بیشتر کبد جلوگیری می‌شود. با اینکه، کبد چرب یک بیماری رایج است، اما اگر به موقع و به درستی تشخیص داده نشود و درمان صورت نگیرد، می‌تواند مشکلات خطرناکی را به بار بیاورد. برای همین در صورتی که هر کدام از نشانه‌های بیماری ظهور کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. مثل هر بیماری دیگری، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، پیشگیری است. از آنجایی که احتمال بروز علائم کبد چرب در زنان چاق بیشتر است، سعی کنید سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید، خوراکی‌های سالمی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از خوردن مواد پر چرب و سرخ کردنی خودداری کنید، تحرک داشته باشید و ورزش کنید.

واحد تحقیق و توسعه شركت داروسازي اکسیر گستر اسپادانا 

 

اشتراک گذاری