امروز برابر است با :1403-05-06

شرایط جدیدی برای وام گرفتن در راه است!

به گفته مسئولان، نظام اعتبار سنجی طراحی شده بر مبنای هوش مصنوعی است و اطلاعات را از منابع اطلاعاتی مختلف جمع‌ آوری می‌ کند.

موضوع اعتبار سنجی حوزه نظام بانکی در کشور ما در سال ۱۳۸۵ مطرح و سال ۱۳۸۶ آیین‌ نامه آن مصوب و سال ۱۳۸۸ نیز اصلاحات آن انجام شد.

سرانجام هم در زمستان ۱۴۰۰ بود که محبوب صادقی مدیر وقت اداره اطلاعات بانکی در بانک مرکزی گفت: با هدف کاهش مطالبات معوق، بانک‌ ها مکلف شدند قبل از پرداخت تسهیلات برای متقاضی وام استعلام اعتبارسنجی اخذ کنند. مبلغ و سابقه تسهیلات گذشته رقم و سابقه چک‌ های وصول یا برگشت شده متقاضیان از معیارهای تعیین امتیاز اعتبار سنجی مشتریان شبکه بانکی است دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شده است.

اعتبارسنجی که ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی اعلام شد مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی بازنگری و مورد تصویب شورای سنجش اعتبار قرار گرفته است.

مدل جدیدی که در تشریح ویژگی‌ های آن ابوذر سروش معاون سابق نظارت بانک مرکزی گفته بود: مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌ های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین المللی در زمینه اعتبار سنجی و مدل سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده است و نسبت به مدل قبلی بهبود قابل ملاحظه‌ ای داشته است.

او افزایش پوشش آماری افراد برای اختصاص رتبه اعتباری و نیز افزایش دقت مدل را از جمله مهم‌ ترین ویژگی نسخه جدید برشمرد و گفت: در مدل قبلی صرفا افرادی که از بانک‌ ها تسهیلات دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار می‌ گرفتند و لذا امتیاز اعتباری بخشی از اشخاص که سابقه دریافت تسهیلات از بانک‌ ها را نداشتند شفاف نبود، اما در نسخه جدید با افزایش فاکتورهای لحاظ شده، درجه پوشش و نیز دقت مدل بهبود یافته است.

سروش با بیان اینکه با همکاری و هماهنگی نهادهای ذی ربط تنوع اطلاعاتی در نسخه جدید بیشتر شده است. بیان کرد: در طراحی این مدل از شاخص‌های متنوعی استفاده شده است که مواردی مانند رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌ های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم پراخت جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌ توان به عنوان مهم‌ ترین شاخصه‌ های مورد بررسی برای تعیین امتیاز اعتباری بر شمرد.

نظام اعتبارسنجی در سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌ شود

اجرای نظام اعتبارسنجی که در نهایت به سال ۱۴۰۲ نرسید و حالا معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی از زمان اجرایی شدن آن خبر می‌ دهد در همین رابطه مهران محرمیان اظهار کرد: این امر بر اساس شمول مالی و میزان بهره مندی مردم از خدمات مالی و به طور اخص استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک مورد بررسی است. در حال حاضر به گواه بانک جهانی ایران در زمینه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ایران جزء کشورهای سرآمد در دنیا به شمار می‌ رود، اما در زمینه ارائه تسهیلات الکترونیکی کشورمان دارای رتبه خوبی نیست.

او افزود: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبار سنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و .. به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند و همچنین ریسک نکول وام بانک‌ ها نیز کاهش یابد چرا که عدم باز پرداخت اقساط از عوامل افزایش ریسک اعتباری افراد است، بنابراین مشتریان تلاش می‌ کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

منبع: خبر آنلاین

اشتراک گذاری