امروز برابر است با :1403-05-06

سرطان پروستات را در مراحل اولیه تشخیص دهید

سرطان پروستات امروزه در بین مردان رایج است، اما ایجاد تغییرات ساده می تواند زندگی را نجات دهد! علائم اولیه و راهکار های عملی را برای محافظت از خود در برابر این بیماری بیشتر بدانید.

غده پروستات که بخشی از سیستم تولید مثل در مردان است، اندام کوچکی به شکل گردو است که مایع منی تولید می کند. این مایع همراه با اسپرم های تولید شده در بیضه ها و همچنین مایعات دیگر ساخته شده توسط غدد مختلف، منی را تشکیل می دهند. غده پروستات وظیفه حیاتی نگه داشتن اسپرم را از طریق مایع خود انجام می دهد که برای لقاح موفق لازم است.

با این حال، احتمال ابتلای مردان به سرطان در این اندام زیاد است. سرطان پروستات به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته می شود زیرا می تواند به راحتی به اندام های مجاور مانند مثانه یا راست روده سرایت کند و همچنین وارد جریان خون شده و سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم اولیه و علائم هشدار دهنده سرطان پروستات کدامند؟

سرطان پروستات در میان پنج سرطان برتر مردان قرار دارد. به دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش امید به زندگی، اتخاذ سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی از عوامل تاثیر گذار در سرطان پروستات هستند.

تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، بقای طولانی مدت بهتری را در بیماران ارائه می دهد. این بیماری ممکن است در مراحل اولیه کاملاً بدون علامت باشد، اما در مواردی ممکن است با مشکلات ادراری مانند:

  • جریان ضعیف ادرار
  • اضطرار برای دفع ادرار به خصوص در شب
  • درد هنگام ادرار کردن
  • خون در ادرار

در مراحل پایانی سرطان پروستات، بیماران معمولاً دچار تورم پا (ادم پا) یا درد استخوان می‌ شوند که نشان می‌ دهد به بافت‌ ها و اندام‌ های مجاور از جمله استخوان‌ ها، غدد لنفاوی و سایر اندام‌ ها گسترش یافته است.

تست های غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات

دو نوع تست غربالگری معمولا برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می شود. این آزمایشات به خودی خود قطعی نیستند زیرا می توانند منجر به مثبت یا منفی کاذب شوند. اما، اگر با هم استفاده شوند، می توانند در تولید نتایج دقیق قابل اعتماد تر باشند.

افرادی که مشکوک به این سرطان هستند باید آزمایش های زیر را انجام دهند:

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

این آزمایش سطح PSA را در خون اندازه گیری می کند. افزایش سطح PSA می تواند نشان دهنده سرطان پروستات باشد، اما همچنین می تواند به دلیل سایر شرایط مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) افزایش یابد.

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)

این شامل معاینه فیزیکی پروستات از طریق رکتوم برای تشخیص ناهنجاری هایی مانند توده ها یا نقاط سفت است.

گزینه های درمانی برای سرطان پروستات در مراحل اولیه

برای بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان پروستات تشخیص داده می‌شوند، نوع درمان به اجماع بیمار و همچنین پزشک آنها (اورولوژیست، انکولوژیست، انکولوژیست پرتو درمانی) برای درمان سرطان بستگی دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

نظارت فعال

نظارت بر سرطان با آزمایش‌ های منظم PSA، DRE و گاهی اوقات بیوپسی برای ردیابی پیشرفت آن. مناسب برای سرطان های کم خطر.

جراحی (پروستاتکتومی رادیکال)

برداشتن کل غده پروستات. در از بین بردن سرطان موضعی موثر است. با تجربه بیشتر در جراحی های رباتیک پروستات، نتایج از نظر کنترل ادرار پس از عمل و اختلال نعوظ بسیار بهبود یافته است.

پرتو درمانی

استفاده از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی. می تواند پرتوهای خارجی یا براکی تراپی (تابش داخلی) باشد. عوارض جانبی اشعه می تواند مشکلات ادرار و اختلال نعوظ (ED) باشد.

هورمون درمانی

کاهش سطح تستوسترون برای کند کردن رشد سلول های سرطانی پروستات. اغلب در ترکیب با سایر درمان ها استفاده می شود و ممکن است عوارض جانبی مانند گر گرفتگی و از دست دادن میل جنسی ایجاد کند.

تغییرات سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر سرطان پروستات

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری جدی، اقدامات پیشگیرانه زیر را توصیه می شود که مردان باید در زندگی خود ادغام کنند:

رژیم غذایی سالم: مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و گوشت قرمز کم و لبنیات پر چرب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

ورزش منظم: انجام فعالیت بدنی منظم می تواند به حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

حفظ وزن سالم: حفظ وزن سالم از طریق غذا و ورزش بسیار مهم است زیرا چاقی با شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات مرتبط است.

مصرف الکل را محدود کنید: مصرف بیش از حد الکل یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان پروستات است.

اشتراک گذاری