امروز برابر است با :1403-01-09

درباره تام کروز چه می دانید ؟

مجله چرخونکی : تام کروز تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی یکی از پول‌سازترین و پر درآمدترین افراد هالیوود است که بسیاری او را برای ایفای نقش در مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن «Mission Impossible» می‌شناسند. در ادامه با سرگرمی و بیوگرافی تام کروز همراه باشید.

توماس کروز ماپوتر چهارم ملقب به تام کروز «Tom Cruise» سوم جولای ۱۹۶۲ در نیویورک متولد شد. او سه خواهر دارد و پدر و مادرش به ترتیب مهندس برق و معلم بودند. تام در خانواده‌ی فقیری بزرگ شد که گرایشات کاتولیک داشتند. او از پدرش به عنوان فردی قلدر یاد می‌کند که با او بسیار بد رفتار کرده و حتی او را کتک می‌زد.

او در مدرسه نیز توسط دیگران مورد آزار قرار می‌گرفت. تام کروز به دلیل همکاری پدرش با ارتش کانادا بخشی از زندگی خود را در این کشور گذراند. اختلال در روان‌خوانی باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای او شد. از این رو تام در چهارده سالگی تصمیم گرفت تبدیل به یک کشیش شود اما خیلی زود علاقه‌ی اصلی خود یعنی بازیگری را پیدا کرد.

او اکنون یکی از پردرآمدترین بازیگران جهان است. فیلم‌هایش بیش از چهار میلیارد دلار در آمریکای شمالی و بیش از 10 میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته و او را به یکی از پردرآمدترین ستاره‌های گیشه در تمام دوران‌ها تبدیل کرده‌ است. ستاره 58 ساله فیلم‌های اکشن افتخارات و جوایز گوناگونی از جمله سه جایزه گلدن گلوب را در کارنامه دارد. مجموعه فیلم‌های مأموریت غیرممکن از مشهورترین و پرطرفدارترین آثار تام کروز است.

آغاز زندگی حرفه ای تام کروز

تام کروز اولین تجربه بازیگری‌اش را در سال 1981 در 19 سالگی و با یک نقش کوچک در فیلم Endless Love آغاز کرد. از همان ابتدا جذابیت انکارناپذیری را برای مخاطبانش به نمایش گذاشت. در طول پنج سال با ظاهر زیبا و لبخند کاریزماتیکش در چند فیلم پرفروش دهه 1980 از جمله Top Gun و Rain Man نقش‌آفرینی کرد. دیگر فیلم تام کروز در همان دوران، فیلم مهم و موفقیت‌آمیز Born on the Fourth of July بود.

او در این فیلم با ایفای نقش ران کوویچ، جانباز جنگ ویتنام، خود را به عنوان سوپراستار ثابت کرد. این فیلم در سال 1990 بالاخره اولین جایزه گلدن گلوب و چند جایزه دیگر و اولین نامزدی اسکار را برای کروز به ارمغان آورد. در دهه 1990 کروز با درآمد متوسط 15 میلیون دلار برای هر یک از فیلم‌های پرفروش یکی از پردرآمدترین بازیگران جهان بود. مهم‌ترین فیلم های تام کروز در این دهه فیلم Interview with the Vampire، فیلم Mission: Impossible و فیلم Jerry Maguire بود.

کروز در سال 1996 برای بازی در نقش یک ابر‌جاسوس به نام ایتان هانت به مأموریت غیرممکن پیوست. او در قسمت‌های بعدی این فیلم اکشن و جدیدترین قسمت آن که در حال ساخت است، نقش‌آفرینی کرده‌ است. مجموعه فیلم‌های Mission: Impossible از فیلم‌های موفق و پرفروش گیشه است که با استقبال و نقدهای فراوانی مواجه شد. با اکران قسمت ششم فیلم سینمایی مأموریت غیرممکن در سال 2018 بزرگ‌ترین موفقیت تجاری کروز تا آن تاریخ رقم خورد.
بازی در آثار موفق گیشه همچنان ادامه یافت تا جایی که نه فیلم از ده فیلم او در دهه 2000 درآمدی بیش از 100 میلیون دلار داشت. تام کروز در طی این مدت بیش از پیش مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. بازی در فیلم‌های Jerry Maguire و Magnolia دو بار دیگر جایزه گلدن گلوب را برایش به ارمغان آورد.

او در سال 2005 به عنوان بازیگر مرد محبوب سال برنده جایزه برگزیده مردم شد. بنابر گزارشات سال 2020، تام کروز در اولین فیلم ساخته شده در فضا به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده حضور خواهد‌ داشت. کروز به تازگی در اعتراض به انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) پیرامون جنجال‌های پیش‌آمده هر سه جایزه گلدن گلوب خود را پس فرستاد.

ازدواج اول

تام در سال 1987 وقتی 25 ساله بود با میمی راجرز بازیگر آمریکایی ازدواج کرد سپس از طریق همسرش وارد مذهب ساینتولوژی (علم گرایی) شد در نهایت این رابطه سال 1990 بعد از سه سال به جدایی و طلاق ختم شد.

ازدواج دوم

کروز چند ماه بعد از جدایی از همسر اول سال 1990 با نیکول کیدمن بازیگر 23 ساله استرالیایی ازدواج کرد و 11 سال بعنوان زوج مشهور هالیوود کنار هم زندگی کردند.

ازدواج سوم

تام کروز از سال 2005 وقتی 43 ساله بود با کیتی هلمز آشنا شد که یکسال بعد در ایتالیا با هم ازدواج کردند و همان سال اول صاحب یک فرزند دختر بنام سوری شدند این زوج در سال 2012 بعد از هفت سال زندگی مشترک با توافق دو طرفه از هم طلاق گرفتند.

تام کروز در رسانه‌ها

شهرت و محبوبیت تام کروز باعث شده تا همواره در فهرست بازیگران برگزیده در مجلات گوناگون بدرخشد. وی در سال ۱۹۹۷ از سوی مجله امپایر به عنوان یکی از پنج بازیگر برتر تاریخ سینما برگزیده شد. دو سال قبل همین مجله وی را در فهرست یکصد بازیگر جذاب (س * ک * س * ی) برتر سینما جای داده بود. در سالهای ۱۹۹۰، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۷ در فهرست پنجاه انسان زیبای هفته نامه مردم قرار گرفت. در سال ۲۰۰۶ از سوی مجله فوربس برترین چهره سرشناس سال شناخته شد. در همان سال از سوی مجله پرمیر چهاردهمین چهره سرشناس قدرتمند جهان لقب گرفت.

اشتراک گذاری