امروز برابر است با :1403-05-06

تفاوت بین وگان و گیاه خوار در چیست؟

رژیم های گیاه خواری و وگان هر دو رژیم های گیاهی هستند. هر دو شامل غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل هستند.

اما تفاوت‌ های مهمی وجود دارد، و دانستن اینکه چه چیزی می‌ توانید بخورید و چه چیزی نمی‌ توانید بخورید، می‌ تواند گیج‌ کننده باشد.

بنابراین تفاوت اصلی در چیست؟

رژیم وگان چیست؟

رژیم وگان یک رژیم کاملاً گیاهی است. این رژیم شامل هیچ گونه گوشت و فرآورده های حیوانی نمی شود. بنابر این، از گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات یا عسل استفاده نکنید.

رژیم گیاه خواری یک رژیم غذایی گیاهی است که به طور کلی گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی را حذف می کند، اما می تواند شامل محصولات حیوانی نیز باشد. بنابراین، بر خلاف رژیم گیاهخواری، رژیم گیاه خواری می تواند شامل تخم مرغ، لبنیات و عسل باشد.

اما ممکن است تعجب کنید که چرا در مورد گیاه خوارانی که ماهی می خورند، گیاه خوارانی که تخم مرغ نمی خورند، گیاه خوارانی که لبنیات نمی خورند و حتی گیاه خوارانی که مقداری گوشت می خورند، شنیده اید.

خوب، به این دلیل است که در رژیم گیاه خواری تغییراتی وجود دارد: رژیم گیاه خواری لاکتو-اوو شامل گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی نمی شود، اما شامل تخم مرغ، لبنیات و عسل می شود.

یک رژیم غذایی گیاهی تخم مرغی شامل گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی و لبنیات نمی شود، اما شامل تخم مرغ و عسل است.

رژیم غذایی لاکتو گیاه خواری شامل گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی و تخم مرغ نمی شود، اما شامل لبنیات و عسل می شود.

رژیم غذایی آفت خوار گوشت و مرغ را حذف می کند، اما شامل تخم مرغ، لبنیات، عسل، ماهی و غذاهای دریایی است.

یک رژیم غذایی انعطاف پذیر یا نیمه گیاه خواری شامل تخم مرغ، لبنیات و عسل است و ممکن است شامل مقادیر کمی گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی باشد.

به نظر می رسد رژیم های گیاه خواری با توجه به تعدادی از اقدامات، سالم تر هستند

شواهدی وجود دارد که وگان ها بیشتر از گیاه خواران در معرض شکستگی استخوان هستند. این می تواند تا حدودی به دلیل کاهش شاخص توده بدن و دریافت کمتر مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D و پروتئین باشد.

اما می تواند چیزی فراتر از غذا باشد

بسیاری از وگان ها، در صورت امکان، از محصولاتی استفاده نمی کنند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با حیوانات مرتبط می شود.

بنابراین وگان ها برای مثال لباس های چرمی، پشمی یا ابریشمی نمی پوشند. و از صابون ها یا شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل استفاده نمی کنند یا از محصولات آزمایش شده روی حیوانات استفاده نمی کنند.

انگیزه پیروی از رژیم گیاه خواری یا وگان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. انگیزه های رایج شامل دلایل بهداشتی، محیطی، اخلاقی، مذهبی یا اقتصادی است.

اگر به رژیم غذایی وگان یا گیاه خواری فکر می کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید: خوردن بیشتر غذاهای گیاهی به طور خودکار به این معنی نیست که رژیم غذایی سالم تری دارید. چیپس هات، بیسکویت ها و نوشابه ها همگی می توانند غذاهای گیاهی باشند. و بسیاری از جایگزین‌ های گیاهی، مانند سوسیس‌ های گیاهی، می‌ توانند سرشار از نمک باشند.

رسیدن به اهداف دریافتی مواد مغذی برای ویتامین B12، آهن، کلسیم و ید نیاز به برنامه ریزی دقیق تری در حین رژیم گیاه خواری دارد. این به این دلیل است که گوشت، غذاهای دریایی و محصولات حیوانی منابع خوبی از این ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

اشتراک گذاری