امروز برابر است با :1403-05-06

بیماری ماکولای شبکیه چشم چیست

ماکولا یک بخش کوچک در قسمت مرکزی شبکیه چشم است که با سایر بخش‌های این لایه تفاوت دارد. این قسمت به دلیل رنگ‌دانه‌های زردی که دارد، لکه زرد نیز نامیده می‌شود. در واقع وجود موادی چون لوتئین و زاگزانتین باعث ایجاد این لکه زرد رنگ می‌گردد. رنگ زرد نور اضافی ماوراء بنفشی که وارد چشم می‌شود را جذب کرده و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند.

علائم تخریب ماکولا

AMD دو نوع دارد: مرطوب و خشک. AMD خشک – که به آن “خشک” می گویند زیرا باعث نشت مایعات از رگ های خونی در چشم نمی شود – شایع ترین نوع آن است. اما فرم مرطوب باعث سریعترین و شدید کاهش بینایی می شود. AMD مرطوب می تواند منجر به از بین رفتن دائمی بینایی شود. دید محوری شما برای رانندگی ، خواندن و شناختن چهره ضروری است.

دلایل ابتلا به تخریب ماکولای چشم

ماکولای چشم اغلب به دلیل افزایش سن دچار آسیب می‌گردد و باعث از دست رفتن بینایی فرد می‎شود. این اتفاق عموما از سن 60 سال به بالا رخ می‌دهد. علاوه بر این، تخریب ماکولای چشم با موارد دیگری نیز در ارتباط است که عبارتند از:

  • ژنتیک: افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به ماکولا داشته باشند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.
  • چاقی: احتمال ابتلا به ماکولا در افراد چاق بیشتر است. علاوه بر این، خوردن مقدار زیاد چربی اشباع شده نیز باعث ابتلا به این بیماری می‌گردد.
  • جنسیت: بر اساس تحقیقات انجام شده، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری تخریب ماکولای چشم قرار دارند.
  • رنگ چشم: تخریب ماکولا در افرادی که رنگ چشمان روشنی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد.
  • وضعیت جسمانی: کلسترول بالا یا فشار خون بالا نیز از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری ماکولای چشم هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

چه کسانی در خطر ابتلا به AMD هستند؟

اگر چه ممکن است AMD( تخریب ماکولا) درسنین میانسالی اتفاق افتد ، اما خطر ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می شود.

آمار نشان می دهد که شانس ابتلا به تخریب ماکولا در50 سالگی 2 درصد و در افراد بالای 75 سال 30 درصد می باشد.

روش های درمان بیماری ماکولا شبکیه چشم

در نوع خشک نیازی به درمان قابل توجهی نمی باشد ولی بااستفاده از مکمل های غذایی می توان از پیشرفت این بیماری به نوع تر آن پیشگیری کرد.

درمان نوع تر:

تزریق داخل چشمی داروی بواسیزوماب که در مرحله اولیه می تواند بیماری را کنترل کند و موجب بازگشت دید فرد شود.

درمان لیزری:

در درمان لیزری ابتدا با انجام آنژیوگرافی محل رگ های تخریب شده توسط پزشک مشخص می شود. زمانی که رگ هاهای غیر طبیعی مشخص شد. با تاباندان لیزر رگ های غیر طبیعی می سوزند که در این حالت بهبودی نسبی حاصل می شود.

اشتراک گذاری