امروز برابر است با :1403-05-06

بزرگترین قورباغه جهان در آستانه انقراض است

قورباغه جالوت، بزرگترین قورباغه زنده روی زمین، پس از کاهش 50 درصدی جمعیت در سه نسل اخیر، عمدتاً به دلیل فعالیت های انسانی، با انقراض روبرو شده است.

قورباغه جالوت مطمئناً با نام خود مطابقت دارد. این قورباغه که از پوزه تا دریچه به طول 13 اینچ (32 سانتی متر) می رسد و وزن آن به 7.2 پوند (3.25 کیلوگرم) می رسد، با اختلاف بزرگ ترین قورباغه جهان است. با این حال، محدوده زیستگاه بسیار کوچکی در کامرون آفریقا و گینه استوایی دارد که آن را به ویژه در برابر تخریب زیستگاه های مرتبط با انسان آسیب پذیر می کند.

آن‌ها موجودات حیله‌ گری هستند که تمایل دارند تا حد امکان از انسان دوری کنند، اما تله‌ های پیچیده و تخریب زیستگاه باعث کاهش شدید تعداد قورباغه‌ های جالوت شده است و کارشناسان هشدار می‌ دهند که اگر اوضاع به زودی تغییر نکند، این موجود چشمگیر منقرض خواهد شد.

سانچو، مدیر اجرایی سازمان غیردولتی حفاظت از صدای طبیعت، به Fair Planet گفت: «در اوج فصل شکار، که بین نوامبر و آوریل است، حداقل 20000 قورباغه جالوت شکار می‌ شوند. در برخی از جوامع در جنوب غربی کامرون به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود. یک قورباغه جالوت می تواند تا 15 دلار فروخته شود که در کشورهایی مانند کامرون و گینه استوایی مبلغ بسیار خوبی است.

برای سال‌ ها، دولت کامرون نابودی قورباغه‌ های جالوت را نادیده می‌ گرفت، اما در نهایت، لابی‌ گری سازمان‌ های غیر دولتی حفاظت از محیط زیست منجر به ایجاد پناهگاه هرپتو-پرنده‌شناسی Muanenguba شد، پناهگاهی امن برای چندین گونه در معرض خطر، از جمله این قورباغه تماشایی. شکارچیان غیر قانونی که به دنبال پر کردن جیب خود هستند، اغلب به پناهگاه می روند، اما فعالان حفاظت از محیط زیست امیدوارند که دولت به زودی شروع به اعزام “محافظان محیط زیست” برای دفاع از حیوانات کند.

قورباغه جالوت علیرغم مشکلاتی که در دستان انسان ها دارد، عمدتاً از طریق شکار و جنگل زدایی، یکی از گریزان ترین گونه های جانوری روی زمین است. گروهی از دانشمندان که امیدوار بودند عادات غذایی قورباغه های جالوت را در صورت نیاز به تکثیر این گونه در اسارت برای اطمینان از بقای آن مشاهده کنند، گزارش دادند که قورباغه ها با کوچکترین صدای نزدیک شدن انسان به رودخانه Mpoula در غرب کامرون می پرند.

جالب اینجاست که دانشمندان ممکن است در حین تلاش برای مشاهده گروگ های جالوت در زیستگاه خود، کشف کرده باشند که چرا آنها در مقایسه با سایر گونه های قورباغه به اندازه خود رشد کردند. اگرچه آنها نتوانستند نمونه های بالغ زیادی را ببینند، اما محققان با چندین استخر تخم ریزی روبرو شدند که شبیه هیچ مکان دیگری برای پرورش قورباغه نبود. از بین سه نوع ساختار مشاهده شده، به نظر می رسد یکی از آنها توسط قورباغه ها با استفاده از اندازه و عضلات بزرگ آنها ساخته شده است.

دانشمندان تخمین می زنند که قورباغه های جالوت 250 میلیون سال است که وجود دارند، اما هنوز اطلاعات کمی در مورد آنها داریم. و، متأسفانه، اگر هیچ کاری برای حفاظت از زیستگاه آنها و محدود کردن شکار انجام نشود، آنها می توانند در عرض چند سال منقرض شوند.

اشتراک گذاری