امروز برابر است با :1403-09-22

بخوانید: اگر در سوابق بیمه ای شما نقص وجود دارد

به صورت منظم فیش حقوقی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مبلغ بیمه مشخص شده کسر شده است. آرمین خوشوقتی، کارشناس روابط کار، درباره نحوه اثبات عدم واریز بیمه کارگران گفت: کارگران می‌ توانند از طریق مراجع حل اختلاف وزارت کار، این موضوع را اثبات کنند.

بر اساس قانون، مسئولیت پرداخت حق بیمه کارگران بر عهده کارفرما است. وی همچنین تأکید کرد که اگر توافقی برای پرداخت مبلغ بیمه به صورت اضافه بر حقوق انجام شده باشد، این توافق از نظر قانونی باطل است و در صورت شکایت، کارگر می‌ تواند حق بیمه پرداخت نشده را از طریق اثبات رابطه کاری با کارفرما احیا کند.

برای اثبات رابطه کاری، کارگران می‌ توانند از مدارکی همچون قرارداد کار، فیش حقوقی، پرینت حساب بانکی، فرم معاینات پزشکی بدو استخدام، فرم حضور و غیاب، مکاتبات زمان اشتغال، لیست بیمه ماه‌هایی که بیمه رد شده و کارت بهداشت استفاده کنند.

اگر کارگران متوجه شوند که بیمه آن‌ ها ناقص یا ناموجود است، می‌ توانند از طریق سامانه‌ های مختلف به استعلام سوابق بیمه خود بپردازند و در صورت وجود مغایرت، اعتراض ثبت کنند. این اعتراض‌ ها معمولاً از طریق سایت‌ ها یا اپلیکیشن‌ هایی مانند “تأمین اجتماعی من” و “پیشخوان ۲۴” امکان‌ پذیر است.

در صورتی که سوابق بیمه ناقص باشد، اعتراض ساده‌ تر است و در صورت ناموجود بودن، کارگران باید از طریق سامانه تأمین اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند. برای اعتراض به سوابق بیمه، می‌ توانند وارد سایت eservices.tamin.ir شوند و مراحل لازم را دنبال کنند. پس از بررسی اعتراض‌ ها، در صورت تایید، کارفرما ملزم به پرداخت حق بیمه خواهد شد.

منبع: اقتصاد 100

اشتراک گذاری