امروز برابر است با :1403-05-06

با کوتاه قدترین پزشک جهان آشنا شوید

گانش برایای 23 ساله گواه زنده ای است که هیچ چیز غیرممکن نیست. علیرغم اینکه به دلیل قد کوتاهش با تبعیض مواجه شد، توانست کوتاه قدترین پزشک جهان شود.

گانش برایای در منطقه تالاجا تالوکا در گجرات هند به دنیا آمد و از سنین کودکی با ناملایمات روبرو شد. او طبیعی به دنیا آمد، اما در چهار سالگی والدینش متوجه شدند که سرش از بدنش بیشتر رشد کرده است، بنابراین او را نزد پزشک بردند. آنها متوجه شدند که پسر از یک بیماری صعب العلاج رنج می برد و هیچ کس نمی تواند برای او کاری انجام دهد.

مادر گانش که می‌ خواست به پسرش کمک کند، کلاه ایمنی وان مانندی را روی سر او گذاشت تا از رشد آن جلوگیری کند و به بدن او فرصتی دهد تا به او برسد. او در مدرسه اغلب به دلیل سر بزرگ و کوتاهی قدش مورد تمسخر قرار می گرفت، اما دوستانی هم داشت که به او چسبیده بودند و می توانست روی درس هایش تمرکز کند.

یک روز به پدر گانش، ویثال بای، که به عنوان یک کشاورز کار می‌ کرد و روزانه حدود 200 روپیه درآمد داشت، پیشنهاد شد. 100000 (1200 دلار) تا گانش به عنوان یک دلقک به سیرک بپیوندد. این مرد به قدری از این پیشنهاد ناراحت شد که از ترس ربوده شدن پسرش احساس نا امنی می کرد. او شروع به همراهی او تا مدرسه کرد و مانع از رفتن پسر بدون مراقبت به جایی شد.

گانش برایا علیرغم محدودیت های جسمانی خود همیشه بسیار جاه طلب بود. او می‌ دانست که از کودکی می‌ خواهد پزشک شود و تمام انرژی خود را صرف تحصیل کرد و برای کسب نمرات بالا سخت تلاش کرد. وقتی زمانش فرا رسید، او برای مدرک  پزشکی و جراحی (MBBS) درخواست داد، اما به دلیل کوتوله بودنش رد شد. علیرغم نتایج آزمایش خوب، شورای پزشکی هند درخواست او را به دلیل قدش (فقط سه فوت) رد کرد و ادعا کرد که او نمی تواند در موارد اضطراری وظایف خود را انجام دهد.

گانش از این رد شدن ویران شد، اما قصد نداشت رویای خود را رها کند. او با کمک مدیر مدرسه‌ اش به جمع‌ آورنده ناحیه، سپس وزیر آموزش ایالتی نزدیک شد و حتی درهای دادگاه عالی گجرات را زد. هیچ یک از تلاش های او موفقیت آمیز نبود، اما او حاضر به تسلیم نشد. پرونده او به دادگاه عالی هند رسید و سرانجام عدالت اجرا شد.

در سال 2018، دادگاه عالی هند حق ثبت نام در MBBS را به گانش اعطا کرد و او در سال بعد این کار را انجام داد. این مرد سه فوتی به تازگی تحصیلات خود را به پایان رسانده و به عنوان کارآموز در بیمارستان Sir-T در باوناگار مشغول به کار است.

دکتر گانش برایا همچنان با تبعیض دست و پنجه نرم می کند، زیرا بسیاری از بیمارانش به دلیل قد بلند تمایلی به صحبت با او ندارند، اما وقتی می بینند که او کار خود را می داند، راحت تر می شوند. با این حال، این چیزی است که پزشکان دیگر مجبور نیستند روزانه با آن دست و پنجه نرم کنند.

اگر چه او هنوز توسط کتاب رکوردهای گینس به رسمیت شناخته نشده است، اما گانش برایا با قد 3 فوتی به عنوان کوتاه قدترین پزشک جهان شناخته می شود، وجه تمایزی که او به آن افتخار می کند، زیرا داستان مشکلاتی را که برایش پیش آمده است بیان می کند.

اشتراک گذاری