امروز برابر است با :1403-07-15

این هورمون می تواند دلیل چاقی صورت و شکم باشد!

در افزایش وزن، اولین چیزی که بیشتر ذهن ها به آن فکر می کنند، راه های بی ابهت برای کاهش وزن اضافی است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا این همه وزن روی صورت و شکم شما واقعاً می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد؟

اگر وزن اضافی روی شکم، چربی شکم، صورت دارید، به راحتی بیش از حد تحریک می‌ شوید، به چرت‌ های روزانه نیاز دارید، شب‌ ها بیدار بمانید، بین ساعت 2 تا 3 صبح از خواب بیدار می‌ شوید، و هوس قند و کربوهیدرات دارید، در این حالت دچار افزایش وزن هستید. کورتیزول، و باید چیزی اضافه کنید که از سطوح سالم کورتیزول برای کاهش وزن و بهبودی حمایت کند.

کورتیزول یا هورمون استرس برای عملکرد بدن از جمله متابولیسم، پاسخ ایمنی و تنظیم استرس حیاتی است. کورتیزول برای زندگی ضروری است. با این حال، اگر سطح کورتیزول بالا باشد، منجر به افزایش وزن می شود و می تواند برای سلامتی فرد مضر باشد.

هر زمان که استرس را تجربه می کنیم، کورتیزول توسط غدد آدرنال تولید می شود و سطح قند خون را برای انرژی فوری و افزایش استفاده مغز از گلوکز افزایش می دهد. در حالی که این اقدامات در موقعیت‌ های استرس حاد مفید هستند، استرس مزمن منجر به ترشح طولانی‌ مدت کورتیزول می‌ شود که می‌ تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی شود.

زمانی که سطح کورتیزول به دلیل توزیع مجدد چربی باشد، افزایش وزن مشاهده می شود.

کورتیزول به تجزیه بافت عضلانی اجازه می دهد تا اسیدهای آمینه را برای انرژی آزاد کند، توده عضلانی و سرعت متابولیسم را کاهش دهد، که می تواند منجر به افزایش وزن شود. این باعث ذخیره چربی، به ویژه چربی احشایی در اطراف ناحیه شکم و چربی زیر پوستی در صورت می شود.

دلیل مضر بودن کورتیزول بالا این است که منجر به مشکلات قلبی عروقی، سندرم متابولیک مانند مقاومت به انسولین، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان می شود. همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و اختلالات شناختی شود.

بهترین راه برای مدیریت آن مراجعه به یک متخصص غدد است. کارشناسان توصیه می کنند که باید به برخی اصلاحات در سبک زندگی مانند خوردن غذای سالم، مدیریت استرس، انجام فعالیت بدنی بیش از 30 دقیقه و اجتناب از نوشیدن الکل یا کافئین همراه با داشتن یک برنامه خواب خوب برای مدیریت کورتیزول لازم است.

اشتراک گذاری