امروز برابر است با :1403-05-06

این قورباغه کوچکتر از ناخن انسان کوچکترین مهره دار جهان است

قورباغه کک برزیلی (Brachycephalus pulex) تنها بین 7 تا 8 میلی متر طول دارد که احتمالاً آن را به کوچکترین مهره داران روی زمین تبدیل می کند.

در سال 2011، میرکو سوله، محقق دانشگاه ایالتی سانتا کروز در برزیل، قورباغه کک برزیلی کوچکی را کشف کرد، یک دوزیست آنقدر کوچک که به راحتی می‌ توان آن را روی یک سکه کوچک جا داد. این کشف در جامعه علمی خبرساز شد، اما به دلیل نمونه کوچک موجود، راهی برای ارائه اطلاعات قطعی در مورد اندازه قورباغه وجود نداشت.

اکنون، بیش از یک دهه دیگر، تیمی به سرپرستی همان Mirco Solé مطالعه گسترده ای را در مورد گونه های گریزان قورباغه منتشر کرده است که فقط در دو دامنه جنگلی در باهیا، جنوب برزیل یافت می شود. این نشان می دهد که قورباغه کک یک نامزد بسیار محتمل برای عنوان “کوچکترین مهره داران جهان” است.

برای مطالعه جدید خود، محققان یک بار دیگر به زیستگاه قورباغه های کوچک رفتند تا تعداد بیشتری از نمونه ها را بگیرند، 46 تا از آنها را اندازه گرفتند، غدد جنسی آنها را بررسی کردند تا بلوغ جنسی آنها را تعیین کنند، و وجود شکاف های صوتی را که فقط نر هستند بررسی کردند. قورباغه ها دارند. آنها دریافتند که طول نرها کمی بیشتر از 7 میلی متر بود، در حالی که ماده ها کمی بزرگتر بودند و کمی بیشتر از 8 میلی متر بودند.

جالب توجه است که کوچکترین نمونه بالغ اندازه گیری شده در طول این تحقیق تنها 6.45 میلی متر طول داشت که 30 درصد کوچکتر از کوچکترین قورباغه قبلی مشاهده شده بود. در حالی که ممکن است قورباغه‌ های کوچک‌ تری هم در آنجا وجود داشته باشند، محققان خاطر نشان می‌ کنند که کوچک‌ ترین افراد معمولاً از ناهنجاری‌ هایی مانند انگشتان کمتر یا کمبود کامل گوش رنج می‌برند، که نشان می‌ دهد اگر حتی کوچک‌ تر بودند، احتمالاً نمی‌ توانستند زنده بمانند.

یکی از ویژگی های قورباغه کک برزیلی این است که با چیزی که قورباغه ها معمولاً در آن عالی هستند مبارزه می کند. و این همه به دلیل اندازه آنهاست! از آنجایی که آنها بسیار کوچک هستند، نمی توانند سیستم دهلیزی خود را که ثبات را کنترل می کند، کنترل کنند، بنابراین هنگام ترک زمین تمایل دارند تعادل خود را از دست بدهند.

شایان ذکر است که قورباغه های کک احتمالاً از نظر اندازه خطی کوچکترین مهره داران هستند، اما از نظر جرم یا حجم، برخی از گونه های ماهی “احتمالاً این عنوان را دارند، زیرا آنها بسیار باریک اندام هستند، در حالی که قورباغه ها نسبتا گرد هستند.” به گفته Mark D. Scherz، متصدی هرپتولوژی در موزه تاریخ طبیعی دانمارک.

منبع خبر

اشتراک گذاری