امروز برابر است با :1403-05-06

این بوی میوه در نفس شما ممکن است هشدار جدی باشد!

برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، یک علامت غیر منتظره و در عین حال مشخص می‌ تواند وجود بوی مشخصی از نفس باشد که معمولاً به آن «نفس دیابتی» می‌ گویند.

این بوی میوه‌ ای، شیرین یا حتی کمی ترش که از دهان و نفس‌ های بازدم می‌ آید ممکن است عجیب به نظر برسد، اما در واقع راه بدن برای سیگنال دادن به سطوح بسیار بالای قند خون یا هیپر گلیسمی است.

تنفس دیابتی چیست؟

نفس دیابتی که اغلب با بوی میوه‌ ای یا استون توصیف می‌ شود، راه بدن برای جبران گلوکز بیش از حد در جریان خون است. بدن ما به طور طبیعی انسولین تولید می کند و به ما در پردازش گلوکز و تبدیل آن به انرژی کمک می کند.

با این حال، زمانی که کمبود شدید انسولین در بدن وجود دارد، بدن قادر به استفاده از گلوکز برای انرژی نیست. این زمانی است که شروع به تجزیه چربی برای سوخت می کند و منجر به تولید کتون می شود. این کتون‌ ها می‌توانند در خون جمع شوند و از طریق تنفس بازدم می‌ شوند و بوی مشخصی به آن می‌ دهند.

علت بوی بد دهان در دیابت چیست؟

افرادی که مبتلا به دیابت هستند ممکن است بزاق کمتری تولید کنند و خشکی دهان را تجربه کنند. وجود بزاق کمتر در دهان می تواند محافظت فرد را در برابر شرایط دهان کاهش دهد که برخی از آنها می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است سطح قند خون بالاتری نیز داشته باشند، که می تواند میزان گلوکز موجود در بزاق آنها را افزایش دهد. گلوکز اضافی می تواند میزان باکتری را در دهان افزایش دهد و در نتیجه پلاک دندانی ایجاد شود. عدم برداشتن پلاک دندانی می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

بوی بد دهان همچنین می تواند نشانه ای از دیابت باشد که کنترل نشده یا تشخیص داده نشده است. اگر بدن فرد خیلی سریع کتون‌ ها را تولید کند، می‌ تواند به سطوح خطرناکی برسد. یکی از علائم DKA وجود سطوح بالای کتون در نفس فرد مانند بوی میوه های رسیده است. این می تواند باعث بوی بد دهان شود.

تنفس دیابتی یا سایر شرایط مرتبط با دیابت

تنفس با بوی میوه نشانه سطوح بالای کتون در فردی است که قبلاً دیابت دارد. بوی آن می تواند شبیه بوی سیب فاسد یا قطره گلابی باشد. دیگران ممکن است این عطر را شبیه به استون یا پاک کننده لاک ناخن توصیف کنند.

برخی از افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود. این مشکل عمدتاً مربوط به دیابت نوع 1 است، اما در صورت ابتلا به یک بیماری جدی به نام کتواسیدوز دیابتی، می تواند در مورد نوع 2 نیز رخ دهد.

باورهای غلط رایج در مورد تنفس دیابتی

تصورات نادرست زیادی در مورد تنفس دیابتی وجود دارد و مردم فقط اینترنت را بدون مشورت با پزشکان خود دنبال می کنند، که شدت خطرات سلامتی مرتبط با تنفس دیابت را بیشتر می کند.

یکی دیگر از افسانه های رایج این است که تنفس دیابتی تنها بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد. تاکنون، موارد بالاتری در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده شده است، اما به همان اندازه بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر می‌ گذارد. دلیل تنفس دیابتی بالا بودن گلوکز خون است، بنابراین فرقی نمی کند که دیابت نوع 1 باشد یا نوع 2.

مردم همچنین این تصور اشتباه دارند که تنفس دیابتی را نمی توان زود تشخیص داد. با این حال، علائم قابل مشاهده ای وجود دارد که می توان آنها را پایش کرد. بنابر این، اگر در مورد سلامتی خود آگاه هستید و در مورد تغییرات بدن خود محتاط هستید، می‌ توانید تنفس دیابتی را بدون مواجهه با عواقب شدید شناسایی، نظارت، مدیریت و کنترل کنید.

اقداماتی که افراد می توانند برای تنفس دیابت انجام دهند

برای جلوگیری از یک موقعیت اورژانسی و تهدید کننده زندگی به بیماران دیابتی توصیه می شود که همیشه به نوشیدن مایعات فراوان توجه کنند و از کم آبی بدن خودداری کنند. آنها باید طبق توصیه پزشک از دوز مناسب انسولین پیروی کنند. و آنها باید هر گونه عفونتی را بررسی کنند و به سرعت خود را تحت درمان قرار دهند.

اشتراک گذاری