امروز برابر است با :1403-05-06

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید بایستی بدانید!

درد ناشی از سنگ کلیه غیر قابل تحمل است! اگر تا به حال آن را تجربه کرده اید، می دانید که چقدر مهم است که از هر چیزی که ممکن است دوباره این درد را شروع کند اجتناب کنید. اگر می‌ خواهید از این سنگ‌ های دردناک کلیه جلوگیری کنید، سه مورد خاص وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید: گوشت فرآوری شده، نوشابه و میوه‌های خشک.

افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه باید از مصرف گوشت فرآوری شده، نوشابه و میوه‌های خشک اجتناب کنند یا آن را محدود کنند.

گوشت فرآوری شده که به عنوان گوشت اغذیه فروشی یا کلد نیز شناخته می شود، نوعی گوشت از قبل پخته یا پخته شده است که معمولاً برش داده می شود و به صورت سرد در ساندویچ ها یا روی تخته های خوراکی سرو می شود. گوشت های فرآوری شده معمولاً با پخت، دود کردن یا افزودن مواد نگهدارنده نگهداری می شوند. این گوشت ها اغلب فرآوری می شوند و می توانند شامل: ژامبون، بوقلمون، مرغ، رست بیف، سالامی، بولونیا و فلفلی باشند.

مواد یا ترکیباتی که در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند

نمک زیاد، نگهدارنده های مبتنی بر سدیم، تقویت کننده های طعم مملو از مواد شیمیایی، ترکیباتی هستند که در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند.

گوشت فرآوری شده

آنها می توانند سرشار از سدیم، چربی و گاهی اوقات قندهای افزوده شده و نیترات و نیتریت باشند، که آنها را برای مصرف مکرر ایده آل نمی کند، به خصوص برای افرادی که نگرانی های سلامت خاصی مانند تشکیل سنگ کلیه دارند. این ها اغلب سرشار از سدیم و پروتئین حیوانی هستند. سدیم بیش از حد می تواند سطح کلسیم را در ادرار افزایش دهد، در حالی که مصرف زیاد پروتئین حیوانی می تواند تولید اسید اوریک را افزایش دهد که هر دو در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند.

نوشابه های گازدار

بسیاری از نوشابه ها، به ویژه نوشابه های حاوی مقادیر زیادی اسید فسفریک هستند که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. علاوه بر این، محتوای بالای قند می تواند منجر به چاقی و مقاومت به انسولین شود که از عوامل خطر برای سنگ کلیه هستند.

میوه‌های خشک

این میوه‌ ها می‌توانند سرشار از اگزالات باشند، ترکیبی که با کلسیم در ادرار متصل می‌شود و سنگ‌ های اگزالات کلسیمی، رایج‌ ترین نوع سنگ کلیه را تشکیل می‌ دهد.

انواع خاصی از گوشت فرآوری شده که مضرتر هستند

گوشت‌ های فرآوری‌ شده مانند سالامی، پپرونی و انواع خاصی از سوسیس‌ ها در مقایسه با گوشت‌ های مانند بوقلمون یا سینه مرغ، دارای سدیم و مواد نگهدارنده بیشتری هستند. افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند باید از مصرف آنها اجتناب کرد یا آنها را محدود کرد.

نوشابه ها یا نوشابه های گازدار که کمتر در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند

نوشابه های شفاف، مانند آلو زنجبیل، نوشابه های لیمو و سایر نوشیدنی های غیر کولا، عموماً محتوای اسید فسفریک کمتری دارند یا اصلاً اسید فسفریک ندارند. نوشابه‌ های رژیمی نیز می‌ توانند گزینه بهتری باشند زیرا محتوای قند کمتری دارند، اما اعتدال همچنان کلیدی است.

غذاها یا نوشیدنی هایی که افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه باید از آنها اجتناب کنند

  • غذاهای با اگزالات بالا: اسفناج، ریواس، چغندر، آجیل، شکلات و چای.
  • غذاهای با سدیم بالا: غذاهای فرآوری شده، سوپ های کنسرو شده و فست فود.
  • غذاهای با پورین بالا: گوشت قرمز، گوشت اعضای بدن و ماهی های خاصی مانند ساردین و آنچوی که می توانند. سطح اسید اوریک را افزایش دهند.
  • غذاها و نوشیدنی های قندی: غذاهای حاوی قندهای افزوده بالا، مانند شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین، می توانند به چاقی و مشکلات متابولیک کمک کنند که خطر ابتلا به سنگ را افزایش می دهد.
  • غذاهای فرآوری شده، غذاهای پر قند، نوشیدنی های کافئین دار، الکل، گندم.
اشتراک گذاری