امروز برابر است با :1403-05-06

اگر از خوردن شکر دست بکشم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

جهان برای مصرف شکر تایم اوت اعلام کرده است. ارتباط مضر بین بیماری و قند رژیم غذایی اخیراً در یک ارزیابی جامع از مطالعات منتشر شده مشخص شده است.

شناخت این ارتباط بین غذای پر مصرف و بیماری در به کار گیری نیروها برای تغییر پیامد های مضر ضروری است. این موارد شامل بیماری عروق کرونر قلب، چاقی، دیابت نوع 2، پوسیدگی دندان و برخی سرطان ها می شود. برای بیش از یک دهه، تحقیقات بر مکانیسم هایی متمرکز شده است که دریافت فروکتوز باعث ایجاد بیماری می شود.

تعداد فزاینده ای از کشورهای آفریقایی به تلاش های جهانی برای کاهش مصرف شکر پیوسته اند. به عنوان مثال، در تلاش برای مقابله با چاقی، دیابت و سایر بیماری‌های غیر واگیر، آفریقای جنوبی در سال 2018 مالیاتی بر نوشیدنی‌ های شیرین‌ شده با شکر وضع کرد.

زمانی که شکر به بخشی عادی از رژیم غذایی تبدیل شده است و زمانی که ما اوقات خاص را با خوراکی های شیرین جشن می گیریم، اجتناب از مصرف آن دشوار است. اما آگاهی بیشتر از اینکه قند چیست و چگونه می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد اولین قدم است.

شکر چیست؟

شکر دسته ای از مولکول های طبیعی با طعم شیرین است که در میوه ها، سبزیجات، گیاهان و شیر پستانداران یافت می شود. می توان آن را از این منابع طبیعی استخراج کرد و در غذاهای فرآوری شده متمرکز کرد. مولکول های شیرین مزه در ساکارز (قند سفره) گلوکز و فروکتوز هستند.

ساکارز یک دی ساکارید است. این مولکولی است که از دو قند ساده گلوکز و فروکتوز به نسبت 1: 1 ساخته شده و از نظر شیمیایی متصل است. ساکارز در بسیاری از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری شده نیز استفاده می شود، مخلوطی از مونوساکارید های گلوکز و فروکتوز است. معمولاً این ترکیب 45 درصد گلوکز و 55 درصد فروکتوز است. ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا در غذاهای فرآوری شده بیشتر از میوه ها و سبزیجات متمرکز است.

هر دو زمانی که به غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند، قند های افزوده در نظر گرفته می شوند. علاوه بر طعم شیرین، ممکن است برای رنگ و بافت، به عنوان نگهدارنده یا کمک به تخمیر اضافه شوند.

قندهای طبیعی دیگری نیز در غذاهایی که می خوریم وجود دارد. لاکتوز یا قند شیر یک دی ساکارید است که از دو قند ساده گلوکز و گالاکتوز به نسبت 1:1 ساخته شده است. این ماده در شیر پستانداران یافت می شود و به طور طبیعی برای تغذیه فرزندان و سایر محصولات لبنی مانند پنیر و بستنی تولید می شود.

عسل که از شهد توسط زنبورهای عسل تهیه می شود، عمدتاً مخلوطی از مونوساکارید های گلوکز و فروکتوز با مقداری مالتوز، ساکارز و سایر کربوهیدرات ها است. مالتوز که در غلات صبحانه و نان ها یافت می شود، دی ساکاریدی از دو مولکول گلوکز است.

قندهای طبیعی توسط گیاهان، زنبورها یا پستانداران بر اساس نیاز آنها ساخته می شوند.

بدن انسان به گلوکز به عنوان سوخت برای هر سلول، به ویژه سلول های مغز، نیاز دارد. این یکی از دلایلی است که چرا ما در طول روز و شب به سطح گلوکز خون پایدار نیاز داریم.

نحوه استفاده بدن ما از فروکتوز متفاوت است. می توان آن را به گلوکز تبدیل کرد، به عنوان سوخت استفاده کرد، یا به چربی هایی که تری گلیسیرید نامیده می شوند، فرآوری کرد. فروکتوز بیش از حد در رژیم غذایی ما می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید خون، چربی کبد، گلوکز خون، شاخص توده بدنی و مقاومت به انسولین شود (جایی که بدن نمی تواند به راحتی گلوکز را از جریان خون خارج کند).

افزایش در این نشانگرها می تواند منجر به افزایش خطر اختلال عملکرد متابولیک، دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب غیر الکلی (یا بیماری استئاتوز کبدی مرتبط با اختلال متابولیک) شود.

به دلیل تفاوت در نحوه استفاده بدن از گلوکز و فروکتوز، و شواهدی مبنی بر اینکه مصرف بیشتر شکر منجر به پیامد های بدتر برای سلامتی می شود، باید مراقب قند اضافه ای که می خوریم باشیم.

اگر مصرف شکر را ترک کنیم چه اتفاقی می افتد؟

گروهی از دانشمندان مطالعه ای انجام دادند و مجموعه ای از مقالات تحقیقاتی را منتشر کردند که دقیقاً چه اتفاقی افتاد که بیش از 40 کودک (8 تا 18 ساله) به مدت 10 روز از خوردن قند و فروکتوز دست کشیدند. شرکت کنندگان از خوردن نان، هات داگ یا تنقلات دست نکشیدند. آنها خوردن فروکتوز را متوقف کردند. این مطالعات کاهش قابل توجهی در:

– تری گلیسیرید (یا چربی های تازه ساخته شده)
– قند خون ناشتا
– فشار خون
– چربی ذخیره شده در اندام ها، از جمله کبد AST، که نشانگر عملکرد کبد است مقاومت به انسولین، زیرا سلول های آنها بهتر می توانند گلوکز را از جریان خون حذف کنند.

شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که احساس بهتری داشتند و رفتار بهتری داشتند.

این شکر زیاد نیست

در نظر بگیرید که یک بطری 300 میلی لیتری کوکاکولا یا 240 میلی لیتر آب نیشکر حاوی حدود 30 گرم شکر است. یک تکه ماندازی، یک میان وعده گندم سرخ شده محبوب کنیایی، حدود 4 گرم شکر یا حدود 6 درصد از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی در هر تکه کوچک دارد.

برای کاهش مصرف قند چه کاری می توانم انجام دهم؟

اول، همه چیزهایی را که در طول یک روز معمولی می خورید، آنچه می خورید، زمانی که می خورید و چقدر می خورید را پیگیری کنید. ثانیاً، برای سبزیجات تازه و میوه های کاملی که می خورید به خود ستاره بدهید و غذاهایی که قند اضافه دارند را شناسایی کنید.

اکنون، یک هدف دست یافتنی تعیین کنید که جزئیات یک چیز را که می‌ توانید به آن تغییر دهید، مشخص کنید:

1) افزایش کل میوه‌ ها یا سبزیجاتی که می‌ خورید یا

2) کاهش میزان قند افزوده‌ ای که هر روز می‌ خورید. به این ترتیب، می توانید مراقب قند اضافه ای که مصرف می کنید باشید و آنچه می خورید را بر اساس آن تنظیم کنید.

اشتراک گذاری