گزارش ها حاکی از آن است که با بازگشت مصرف کنندگان به خودروهای بنزینی، فروش خودروهای الکتریکی فولکس واگن در سه ماه اول سال میلادی در اروپا تقریباً یک چهارم کاهش یافته است.
براساس گزارش های منتشر شده از سوی شرکت فولکس واگن، فروش خودروهای تمام الکتریکی این شرکت در اروپا ۲۴ درصد کاهش و در چین ۹۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
این شرکت همچنین اعلام کرد که تولید خودروهای خود را ۳ درصد افزایش داده و به ۲.۱۰ میلیون خودرو رسانده است. به گفته آن ها چین، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی بیشترین متقاضی خرید این خودروها هستند.
این شرکت همچنین می گوید که از ماه ژانویه تا مارس تعداد متقاضیان خودرو الکتریک فولکس واگن در اروپای غربی بیش از دو برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.
هیلدگارد ورتمن، یکی از اعضای کمیته اجرایی توسعه فروش در این شرکت گفت: «در شرایط بازار کنونی، گروه فولکس واگن عملکرد خوبی در سه ماهه اول سال داشته است».
چرا اروپایی ها بار دیگر به خودروهای بنزین روی آوردند؟
پارلمان اروپا در ماه فوریه، قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ را به تصويب رساند.
این قانون، بخشی از تلاش های اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. هرچند انتظار میرفت با تصویب این قانون فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سرعت بیشتری بگیرد اما آمارها چیز دیگری را نشان می دهند.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود تاکید کرد که فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل هزینه بالا و کمبود زیرساخت برای شارژ این خودروها، کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش با وجود یارانهها اتخاذ شده برای خودروهای الکتریکی در اروپا، هزینه بالا این خودروها یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خریداران است.
مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش نوشت: «خودروهای برقی به طور متوسط حدود یک چهارم گران تر از مدل های احتراق داخلی (ICE) هستند».
این مجمع همچنین تاکید کرد تاخیر در ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها بر بازار آنها تاثیر منفی گذاشته است.