مهم نیست که هوش مصنوعی مولد تا چه اندازه می تواند قدرتمند شود؛ بسیاری از منتقدان معتقدند که هوش مصنوعی هرگز قادر نخواهد بود تا جایگزین هنر ناب شود.
تد چیانگ یکی از تحسین برانگیزترین نویسندگان داستان های علمی تخیلی است که به خاطر رمان “داستان زندگی تو” که فیلم “Arrival” با اقتباس از آن ساخته شد، مشهور است. او به علاوه مقالات فوق العاده ای را برای نیویورکر می نویسد که در برخی از آن ها به خطرات و کاستی های هوش مصنوعی اشاره کرده است.
هوش مصنوعی جای هنرمندان را می گیرد؟
او در آخرین مقالهاش استدلال کرده که پتانسیل مدل های زبانی بزرگ تا اندازه زیادی در حد تئوری باقی می ماند؛ به اعتقاد او، هوش مصنوعی مولد موفق شده تا سطح انتظارات ما را هم در مورد چیزهایی که می خوانیم و هم در مورد مطالبی که می نویسیم تا دیگران بخوانند، پائین آورده است. به گفته او، این یک فناوری اساساً غیر انسانی است؛ چرا که با ما جوری رفتار می کند که انگار حقیرتر از آن چیزی هستیم که هستیم: خالق و درک کننده معنا.
چیانگ استدلال می کند که حتی با پیشرفت مدل های زبانی بزرگ، خروجی آن ها هرگز تبدیل به هنر نخواهد شد؛ از نظر او، توصیف و تعریف هنر واقعاً سخت است؛ اما در این باره می گوید: «هنر چیزی است که از انتخاب های زیاد ناشی می شود».
مطمئناً، این انتخاب ها ممکن است منجر به یک رمان، نقاشی یا فیلم خیلی خوب نشوند، اما شما همچنان درگیر یک عمل ارتباطی بین خودتان و مخاطبانتان هستید.
او در بخش پایانی مقالهاش می گوید: «همه ما محصول چیزهایی هستیم که پیش از ما آمده اند، اما با زندگی کردن و تعامل با دیگران است که به دنیا معنا می دهیم. این چیزی است که یک الگوریتم خودکار هرگز نمی تواند انجام دهد و نباید اجازه داد تا کسی خلاف آن را بگوید.»
منبع: https://techcrunch.com/2024/09/01/the-case-against-ai-art