امروز برابر است با :1403-05-06

آیا هنگام مطالعه باید به موسیقی گوش داد؟

گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه رایج است. برخی از افراد متوجه می شوند که این کار به آنها کمک می کند تا بهتر تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که باعث حواس پرتی می شود.

گوش دادن به آهنگ ها در حین مطالعه می تواند حافظه کاری شما را بیش از حد بار کند. مثل این است که دو کانال در یک فرکانس با هم ارتباط برقرار می کنند، بنابر این باعث ایجاد نوعی درگیری می شود. بنابر این، درک آن برای شما دشوارتر خواهد بود.

گوش دادن به موسیقی می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر عملکرد شناختی و تمرکز داشته باشد. تحقیقات نشان می‌ دهد که موسیقی می‌ تواند خلق و خو را بهبود بخشد و پس‌ زمینه‌ ای انگیزشی برای انجام وظایف فراهم کند، و به طور بالقوه عملکرد شناختی را از طریق بهبود برانگیختگی و تنظیم خلقی افزایش می‌ دهد.

با این حال، اگر موسیقی خیلی بلند یا از نظر شعری پیچیده باشد، می تواند حواس خود را از کارهای شناختی که نیاز به تمرکز شدید و پردازش حافظه دارند منحرف کند و منجر به کاهش عملکرد شود.

ژانرهای موسیقی مساعد برای مطالعه

موسیقی کلاسیک که اغلب به عنوان (اثر موتزارت) شناخته می شود، معمولاً به دلیل توانایی آن در بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری ذهنی بدون ایجاد حواس پرتی قابل توجه است.

موسیقی محیطی و سایر ژانرها با ریتم‌ های ثابت و آرام‌ بخش نیز مفید هستند، زیرا فاقد تغییرات ناگهانی و عناصر پیچیده‌ ای هستند که ممکن است توجه را منحرف کند.

ویژگی کلیدی که این ژانرها را برای مطالعه مساعدتر می کند، توانایی آنها در محو شدن در پس زمینه، افزایش کارایی عاطفی و شناختی بدون نیاز به تمرکز در خود است.

برای برخی مفید است اما برای برخی دیگر مضر است

مفید یا مضر بودن گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله پیچیدگی مطالب مطالعه، اشعار و تمپوی موسیقی، آشنایی فرد با موسیقی و عادات مطالعه شخصی.

به عنوان مثال، موسیقی پیچیده و نا آشنا می تواند در پردازش اطلاعات مربوط به وظایف ریاضی یا زبان اختلال ایجاد کند. از سوی دیگر، موسیقی آشنا و آرام‌ بخش ممکن است با کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو، عملکرد را در کارهای تکراری یا خلاقانه بهبود بخشد.

در حالی که موسیقی می‌ تواند تجربه مطالعه را برای برخی با بهبود خلق و خو و کاهش احساس انزوا افزایش دهد، می‌ تواند حواس دیگران را پرت کند، به‌ویژه زمانی که کار به تمرکز عمیق و تفکر انتقادی نیاز دارد. برای افراد مهم است که هنگام مطالعه پاسخ خود به موسیقی را ارزیابی کنند و سبک ها و تنظیماتی را انتخاب کنند که به بهترین وجه متناسب با سبک شناختی و خواسته های آنها باشد.

اشتراک گذاری