امروز برابر است با :1403-05-06

آیا مصرف سویا خطر حمله قلبی را کاهش می دهد؟

مصرف غذاهای غنی از سویا ممکن است چیزی بیش از یک انتخاب غذایی سالم باشد. همچنین می تواند به محافظت از قلب شما کمک کند. آیا خوردن غذاهای سویا حداقل یک بار در هفته شما را کمتر در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد؟ و درصد کمتر خطر سکته مغزی نسبت به کسانی که این کار را نکرده اند.

نکاتی که در مصرف سویا باید به آن توجه کرد

ایزوفلاون ها و سلامت قلب و عروق: ایزوفلاون ها، فیتواستروژن های موجود در سویا، برای فواید بالقوه قلبی عروقی شان مورد مطالعه قرار گرفته اند. بررسی منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که ایزوفلاون ها می توانند عملکرد شریانی را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند. با این حال، شواهد مختلط هستند و همه مطالعات مزایای قابل توجهی پیدا نکرده اند.

پروتئین و کلسترول سویا: سازمان غذا و داروی آمریکا دریافته است که 25 گرم پروتئین سویا در روز می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند، که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

دفعات مصرف: مصرف سویا یک بار در هفته ممکن است برای دستیابی به مزایای قابل توجه قلبی عروقی کافی نباشد. اثرات مفیدی که در مطالعات مشاهده شده است معمولاً شامل مصرف روزانه محصولات سویا است که به میزان حدود 25 گرم پروتئین سویا در روز است.

مقدار مصرف سویا مورد نیاز برای داشتن این فواید سلامتی

برای دستیابی به مزایای کاهش کلسترول شناخته شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، یک فرد باید حدود 25 گرم پروتئین سویا در روز مصرف کند. این می تواند معادل حدود دو وعده غذای سویا باشد.

مصرف غذاهای سویا در چنین مقادیری در روز می تواند مفید باشد اگر در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود. با این حال، این مزیت به عادات غذایی کلی و سبک زندگی بستگی دارد.

آیا جایگزین های بهتری برای سویا وجود دارد؟

در حالی که پروتئین سویا تأثیر متوسطی در کاهش کلسترول LDL دارد، تأثیر آن کمتر از آنچه قبلاً تصور می شده است. فواید قلبی عروقی سویا ممکن است به رژیم غذایی و سبک زندگی کلی فرد نیز بستگی داشته باشد.

عوامل ژنتیکی ممکن است بر چگونگی متابولیسم موثر ایزوفلاون ها توسط افراد تأثیر بگذارد. تحقیقات تنوع در پاسخ قلبی عروقی به سویا را بر اساس ترکیب ژنتیکی نشان می دهد، به این معنی که همه مزایای یکسانی را تجربه نمی کنند.

سایر غذاها و الگوهای غذایی، مانند غذاهای سرشار از فیبر محلول (مانند جو)، استرول های گیاهی، و چربی های سالم (مانند آجیل، روغن زیتون)، به طور موثری کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می بخشند. این جایگزین ها ممکن است مزایای مشابه یا بیشتر در مقایسه با سویا ارائه دهند.

خطرات و ملاحظات بالقوه

قبل از اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از سویا، خطرات زیر را در نظر بگیرند:

آلرژی ها و اثرات هورمونی: برخی از افراد به سویا حساسیت دارند و نگرانی هایی در مورد اثرات هورمونی ایزوفلاون ها وجود دارد، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری های تیروئید یا سرطان های حساس به هورمون. با این حال، مصرف متوسط ​​به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود.

فرآوری و افزودنی‌ ها: محصولات سویا بسیار فرآوری‌ شده، مانند ایزوله‌ های پروتئین سویا، ممکن است فواید سلامتی مشابه غذاهای سویا کامل را نداشته باشند و حاوی افزودنی‌ ها و نگهدارنده‌ هایی باشند که کمتر مطلوب هستند.

اشتراک گذاری