امروز برابر است با :1403-07-27

آیا ترک قهوه فوایدی دارد؟

قهوه چیزی فراتر از یک نوشیدنی است: صبح‌ ها به ما انرژی می‌ دهد، بهانه‌ ای برای استراحت در محل کار، و هنگام معاشرت. اما به همان اندازه که ما عاشق قهوه هستیم، قهوه همیشه ما را دوست ندارد. در حالی که برخی از افراد می توانند چند فنجان در روز را بدون مشکل مصرف کنند، نوشیدن قهوه می تواند باعث شود دیگران اضطراب شدید، سوزش سر دل، یا اختلالات خواب را از جمله علائم دیگر تجربه کنند.

به همین دلیل یا صرفاً به این دلیل که دیگر نمی‌ خواهند به کافئین خیلی وابسته باشند ممکن است برخی از افراد از آن دست بکشند.

آیا این چیزی است که بقیه ما هم باید در نظر بگیریم؟

اثرات سلامتی مصرف قهوه

قبل از پرداختن به فواید بالقوه ترک قهوه، اجازه دهید چند چیز را به طور مستقیم بیان کنیم. در حالی که در بیشتر موارد، نوشیدنی تهیه شده از دانه های بو داده و آسیاب شده گیاه قهوه حاوی کافئین است، همچنین حاوی سایر مواد شیمیایی گیاهی و همچنین مواد مغذی مانند ویتامین B و منیزیم است.

دانه قهوه سرشار از چندین پلی فنول و آنتی اکسیدان است. پلی فنول‌ ها می‌ توانند سلامت ما را در سطح مولکولی بهبود بخشند و آنتی‌ اکسیدان‌ ها اکسیداسیونی را که معمولاً بافت‌ های سالم ما را می‌ خورند، خاموش می‌ کنند.

به عبارت دیگر، در حالی که دلایل معتبری وجود دارد که چرا برخی از افراد ممکن است بخواهند قهوه را ترک یا کاهش دهند، نباید مزایای سلامتی نوشیدنی مورد علاقه را نادیده بگیریم.

قهوه چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

مطمئناً، فنجان صبحگاهی قهوه شما ممکن است طعم خوشمزه ای داشته باشد، اما احتمال زیادی وجود دارد که این برنامه اصلی نباشد. اول و مهمتر از همه، کافئین موجود در قهوه می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. این یک محرک است که می تواند به مبارزه با خستگی و خستگی کمک کند، و همچنین یک تقویت کننده خلق و خو است که ممکن است به افسردگی کمک کند.

مضرات احتمالی نوشیدن قهوه

در حالی که برخی از افراد می توانند بدون مشکل در حد اعتدال قهوه بنوشند، افرادی که به کافئین حساس تر هستند ممکن است با تعدادی از عوارض جانبی مواجه شوند حتی اگر فقط مقدار کمی از آن مصرف کرده باشند.

حساسیت یا عدم حساسیت، زمانی که فردی بیش از حد توان بدنش کافئین مصرف کرده باشد، بر کیفیت خواب او تأثیر می گذارد. این منجر به خستگی می شود. شما به یک چرخه خواب خوب و استراحت کامل شبانه نیاز دارید تا بدنتان به حالت اولیه بازگردد و برای دوره بیداری بعدی آماده شود.

از آنجایی که کافئین موجود در قهوه یک محرک است، نوشیدن چندین فنجان در روز ممکن است پاسخ استرس شما را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به افزایش اضطراب شود. ممکن است باعث شود برخی افراد افزایش ضربان قلب یا فشار خون را تجربه کنند.

علاوه بر هر چیز دیگری، نوشیدن قهوه همیشه برای دستگاه گوارش ما ملایم نیست. کافئین می تواند ترشح اسید معده را تحریک کرده و علائم رفلاکس اسید و سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند.

بنابر این، چه کسی ممکن است بخواهد قهوه را ترک یا کاهش دهد؟ افرادی که هر یک از این عوارض جانبی منفی را تجربه می کنند، احتمالا باید کمی به آن فکر کنند. افراد مبتلا به اضطراب، اختلالات خواب، مشکلات گوارشی (GI) یا بیماری‌های قلبی خاص نیز ممکن است از کاهش یا حذف قهوه سود ببرند. در نهایت، افراد باردار، کسانی که با شیر مادر تغذیه می‌ کنند، و افرادی که بیماری‌ های دارویی خاصی دارند نیز باید قهوه را به دلیل اثرات نامطلوب احتمالی آن ترک یا محدود کنند.

فواید ترک قهوه برای سلامتی

در اینجا چند نمونه از فواید بالقوه قطع رابطه قهوه آورده شده است:

بهبود کیفیت خواب

از آنجایی که نوشیدن قهوه می تواند چرخه خواب شما را مختل کند، کاهش یا حذف مصرف روزانه کافئین می تواند به تغییر اوضاع کمک کند. کافئین موجود در قهوه گیرنده های آدنوزین را مسدود می کند و آدنوزین خواب را تقویت می کند. بنابر این، قطع کافئین می تواند به بهبود خواب برای برخی کمک کند.

کاهش اضطراب

همان افزایش فوری انرژی که برای تامین آن به کافئین متکی هستیم، می تواند باعث افزایش اضطراب در برخی افراد شود. اضطراب می‌ تواند با مشکلات سلامتی زیادی همراه باشد، از سلامت ضعیف قلب، فشار خون بالا، چرخه‌ های خواب نامناسب. با پرهیز از کافئین موجود در قهوه، می‌ توانیم از سطح اضطراب خود جلوگیری کنیم یا حداقل آن را کاهش دهیم.

سطوح انرژی سازگارتر

ترک قهوه می تواند منجر به نوسانات کمتری در میزان انرژی شما در طول روز شود. وقتی نوشیدن قهوه را متوقف می‌ کنید، وابستگی بدن به کافئین کاهش می‌ یابد، که منجر به سطوح انرژی ثابت‌ تر بدون اختلالات مرتبط با ترک کافئین می‌ شود.

بهبود سلامت گوارش

اگر معده و سیستم گوارش شما بعد از نوشیدن قهوه یکسان نیست، ترک آن می تواند به بازگشت همه چیز به حالت عادی کمک کند. این به این دلیل است که کافئین می تواند پوشش معده را تحریک کند و تولید اسید را افزایش دهد و منجر به علائم در افراد مستعد شود.

چای را امتحان کنید

فراموش نکنید که قهوه تنها نوشیدنی کافئین دار نیست. اگر می خواهید قهوه را ترک کنید، اما نمی توانید بدون کافئین زندگی کنید، سعی کنید قهوه خود را با چای های کافئین دار، مانند چای سیاه، چای سبز یا ماچا جایگزین کنید. چای های کافئین دار معمولاً کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه دارند، اما ممکن است برای جلوگیری از سردرد ترک کافئین کافی باشد.

اشتراک گذاری