امروز برابر است با :1403-05-06
سوله صنعتی چیست؟

آشنایی با سوله صنعتی

با نگاهی کوتاه به صنایع مختلف، نقش بی ‌بدیلی که سوله‌ ها در حوزه های گوناگون تولیدی، بسته بندی، انبارداری، اداری و تفریحی ایفا می‌ کنند را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

یکی از انواع سوله ها، سوله صنعتی است. سوله ‌های صنعتی، به دلیل ابعاد انعطاف پذیر خود و عدم وجود ستون ‌های میانی، فضای بسیار بزرگ و کاربردی را برای کاربری های گوناگون فراهم می کنند که برای استفاده از تجهیزات و ماشین آلات بزرگ و تسهیل حرکت آن ‌ها بسیار مناسب است. علاوه بر این، با سرعت ساخت بالا و کاهش هزینه ها، به گزینه ‌ای مقرون به صرفه در ساخت و ساز ها به تبدیل شده اند.

این سوله ها، امروزه به عنوان جایگزینی مناسب برای ساختمان های معمولی نیز در نظر گرفته می شوند.در ادامه این مقاله، به دلایل محبوبیت این سازه ها، مزایا، کاربرد و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت و نکاتی را ذکر میکنیم که در هنگام خرید سوله صنعتی بتواند به شما کمک کند.

سوله صنعتی چیست؟

سوله صنعتی، یکی از انواع سوله ها است که به دلیل کاربرد های گوناگون خود، در صنایع متنوع گسترش یافته است. این سوله در ساخت کارخانه ها، انبار ها، فروشگاه ها، سالن های ورزشی، مرغداری ها و حتی آشیانه هواپیما، به عنوان یکی از گزینه های کاربردی و مقرون به صرفه مطرح است.

در طراحی سوله صنعتی، دهانه سوله با ابعاد بزرگتری نسبت به سایر سوله ها در نظر گرفته می شود. سقف، قاب و ستون های سوله نیز با شیب مخصوصی ساخته می شوند. این جزئیات در طراحی و ساخت، تفاوت سوله صنعتی با سایر سوله ها است که تاثیر بسزایی بر مقاومت سازه داشته و آن را به نخستین گزینه برای ساخت سوله هایی با کاربری صنعتی و سنگین تبدیل کرده است.

سوله صنعتی چه مزیت هایی دارد؟

هزینه ساخت مقرون به صرفه

ساخت سوله های صنعتی، به دلیل استفاده کم تر از مصالح و همچنین روش ساخت بخصوصی که دارند، نسبت به ساختمان های معمولی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر خواهند بود.

انعطاف پذیری بالا

سوله های صنعتی به دلیل انعطاف پذیری بالا، قابلیت طراحی متنوع با توجه به نیاز کاربری و سلیقه مشتری را به همراه خواهند داشت. این سازه ها، طبق کاربری مد نظر، کاملا اختصاصی و مهندسی شده ساخته می شوند؛ به همین دلیل، همزمان قابل استفاده برای انواع محیط های اداری، صنعتی، تفریحی، نظامی و … خواهند بود.

دوام و مقاومت پایدار

اگرچه در ساخت سوله ها میزان مصالح کم تری نسبت به ساختمان های معمولی استفاده می شود، اما این مسئله، هیچگونه تاثیری بر مقاومت و استحکام این سازه های پایدار نخواهد داشت. سوله های صنعتی، به دوام و مقاومت بالای خود معروف اند. به همین دلیل است که در شهرک های صنعتی، اکثر سازه های قدیمی و بزرگ، به شکل سوله های صنعتی ساخته شده اند.

سرعت ساخت بیشتر

روند ساخت سوله ها، با ساخت و ساز های دیگر متفاوت است. تمام قطعات و اجزای سوله های صنعتی، در محیط کارخانه ساخته و سپس برای اتصال و اجرای پروژه، به محل احداث منتقل می شوند. بنابراین، سوله بسیار زود تر آماده شده و در زمان ساخت و اجرا، صرفه جویی هنگفتی خواهد شد.

تفاوت سوله صنعتی با سایر سوله ها

انواع سوله های صنعتی

روش ساخت سوله های صنعتی یکسان است اما با توجه به نیاز کاربری، ابعاد مد نظر، محل قرار گیری سوله و سلیقه مشتری، می توان شکل ظاهری سوله را به اشکال و روش های گوناگونی طراحی کرد. لیست زیر، انواع سوله های صنعتی را نمایش می دهد که با تنوع در مدل سقف، ستون و نمای بیرونی، قابل طراحی و ساخت هستند.

  • سوله تمام قوسی

  • سوله چند ضلعی

  • سوله قوسی هلالی شکل

  • سوله تک دهانه

  • سوله چند دهانه با ستون مشترک

روش های ساخت سوله صنعتی

تمام سوله ها، به سه روش کلی قابل طراحی و اجرا هستند که در ادامه، این سه روش و روش معمول ساخت سوله صنعتی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

ساخت سوله به روش UBM

اولین روش، روش UBM است. در ساخت سوله به روش UBM، از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. این ورق ها، توسط دستگاه به یکدیگر متصل شده و به اصطلاح، چفت می شوند. نکته قابل توجه در ساخت سوله به این روش، امکان جدا شدن ورق ها از یکدیگر است. در صورت وقوع زلزله، وزش باد های شدید و تکرار مکرر این انقباض و انبساط ها، امکان جدایی ورق ها از یکدیگر، بسیار افزایش یافته و این موضوع، باعث مقاومت پایین سوله های یو بی ام خواهد شد. به همین دلیل، ساخت سوله های صنعتی که نیازمند استحکام و پایداری بالا برای استفاده های صنعتی هستند، با این روش مناسب نخواهد بود.

ساخت سوله به روش تیرورقی

قدیمی ترین و معمول ترین روش ساخت سوله، ساخت به روش تیرورقی است. همانطور که از نام آن مشخص است، از فولاد و تیرورق در ساخت سوله ها استفاده شده و سپس از طریق انجام جوشکاری، قطعات به یکدیگر متصل می شوند. سوله های تیرورقی، به دلیل استفاده از میزان زیادی فولاد، با نام سوله های سنگین نیز شناخته می شوند.

سوله های صنعتی، به روش تیرورقی، قابل طراحی و ساخت هستند؛ اما معایب این نوع سوله ها، علاوه بر میزان زیاد فولاد مصرفی، محدودیت آن ها در ابعاد دهانه است. امکان ساخت دهانه سوله با ابعاد بیش از 45 متر، به روش تیرورقی امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل، سوله های صنعتی با روش نوین تری به نام روش خرپایی نیز طراحی و اجرا می شوند.

خرید سوله صنعتی

ساخت سوله به روش خرپایی

روش خرپایی، از به روز ترین روش های ساخت سوله محسوب می شود. تفاوت این روش با روش تیرورقی، به حداقل رساندن میزان فولاد مصرفی، در سوله های خرپایی است. سوله های خرپایی، به سوله های سبک نیز معروف اند و با وجود مصرف کم تر فولاد، از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار اند. سوله های خرپایی، محدودیتی در ساخت ابعاد دهانه نداشته و روش توزیع بار موثر، به خوبی در ساخت این سوله ها رعایت می شود.

سوله های صنعتی، به روش خرپایی نیز قابل طراحی، ساخت و اجرا هستند. سوله های صنعتی ای که به این روش ساخته می شوند را، معمولا با نام سوله فوق سبک صنعتی می شناسند.

مراحل ساخت سوله های صنعتی

  1. انتخاب محل احداث و شرکت سوله سازی

  2. اخذ مجوز های مربوطه

  3. تهیه زمین مناسب

  4. مشاوره با کارشناسان و طراحی نقشه سوله

  5. آزمایش و تسطیح خاک محل احداث

  6. تهیه مصالح موردنیاز

  7. اجرای فوندانسیون سازه

  8. آزمایش بتن و اخذ مجوز بتن ریزی

  9. آغاز ساخت اسکلت فلزی

10. دیوارچینی و پوشش سقف

11. تکمیل تجهیزات موردنیاز

کلام آخر

سوله ‌های صنعتی، به عنوان بستر پیشروی صنایع مختلف، از اهمیت ویژه ای برخوردار اند. این سازه‌ ها، با مزایای منحصر به فرد خود از جمله انعطاف ‌پذیری، ظاهر زیبا، سرعت ساخت بالا و هزینه کم تر، انتخابی مناسب برای شرکت‌ ها و صنایعی خواهند بود که به دنبال راه‌ حلی کارآمد برای بهینه ‌سازی فضا و هزینه ‌های ساخت و ساز خود هستند.

اشتراک گذاری